RTV  / Felieton

Nie wierzę, że Apple stworzy kiedyś telewizor. Prędzej powstanie nowa wersja set-top-boxa Apple TV

Apple raczej nie zdecyduje się na wprowadzenie do swojej oferty telewizora. Jednak Apple TV przeszedł właśnie marketingową transformacje i wszystko wskazuje na to, że to hobby będzie dla Apple jeszcze ważnym biznesem.

O telewizorze od Apple słyszymy od kilku dobrych lat i jak ich nie było, tak nie ma. Na chwile obecną wydaje się mało prawdopodobne, aby Apple zaatakowało ten rynek. Telewizor z Cupertino byłby drogi, ograniczony, a fani nie chcieliby wymieniać go co roku na nowy. Wszystko wskazuje na to, że zamiast telewizora pojawi się nowa odsłona set-top-boxa.

Najnowsze plotki mówią o premierze kolejnego Apple TV w pierwszym półroczu 2014. Nowa generacja miałaby mieć własny sklep z grami i aplikacjami, wsparcie dla padów i innych kontrolerów gier oraz tuner telewizyjny. Osobiście myślę, że dwie pierwsze opcje są bardzo prawdopodobne.

Apple TV apple store

Zanim to jednak nastąpi, Apple - dzień po ogłoszeniu wyników finansowych za czwarty kwartał 2013 - dokonał zmian w swoim sklepie internetowym, zmieniając pozycjonowanie obecnego Apple TV. To delikatna zmiana, która jednak może sugerować przyszłe nowości.

Apple TV

Od teraz wchodząc na stronę store.apple.com zobaczymy w górnym pasku opcję "kup Apple TV" tuż obok odnośników do zakupu iPoda, iPada, Maka oraz iPhone’a. Następnie w kategorii obok samego Apple TV mamy też odnośnik do akcesoriów. Co w tym dziwnego? Do tej pory to ten set-top-box był pozycjonowany jako akcesorium do innych urządzeń Apple’a. Teraz firma z Cupertino plasuje go jako zupełnie oddzielny produkt.

Czy rzeczywiście Apple TV jest dziś niezależnym produktem?

Trudno na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie. Z jednej strony tak, ponieważ Apple TV pozwala na zakup czy wypożyczenie filmów i muzyki, a także korzystanie z kilkudziesięciu dedykowanych aplikacji wideo. Oferta Apple TV, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, jest już naprawdę ciekawa. Z drugiej strony Apple TV to wciąż urządzenie uzupełniające cały ekosystem firmy z Cupertino. W połączeniu z iPhone’em oraz iPadem dopiero nabiera kształtów, gdy możemy przesyłać obraz i dźwięk, a nawet grać w kilka gier. Co więcej, urządzeniem najwygodniej steruje się właśnie z poziomu aplikacji na iPhone’a.

Biznes RTV nigdy nie będzie przychodowym zabezpieczeniem Apple’a

Wyniki finansowe z ostatnich kwartałów pokazują wyraźnie – Apple musi wejść w nowe gałęzie branży. Z telewizją Apple eksperymentuje od lat. Pierwsza generacja Apple TV ukazała się w styczniu 2007 i choć sprzedaje się w milionach sztuk, to wciąż jest nazywana przez kolejnych CEO firmy jedynie hobby.

Rynek telewizyjny jest ciekawy i większa funkcjonalność set-top-boxów Apple pozwoliłaby z pewnością na jeszcze lepszą sprzedaż tych urządzeń. Należy jednak pamiętać, że telewizory nie są produktem osobistym, to sprzęt który mamy w domu, a w dodatku coraz rzadziej przed nim zasiadamy.

apple tv 3

Odświeżone Apple TV pozwoli na jeszcze większe pole rażenia ekosystemu Apple, zwiększenie przychodów z usług online, ale sama sprzedaż urządzenia będzie stanowiła przychody na poziomie od 3 do maksymalnie 10 procent.

Liczę, że Apple zademonstruje mocny produkt i nowe usługi dla obecnych posiadaczy Apple TV. Jednak nawet ja nie zamierzam się oszukiwać - segment RTV nie jest zbyt przyszłościowy. To rynek wart grube miliardy, ale nie aż takie jak rynek mobilny czy technologii noszonych.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst