Facebook zdradza o czym mówili Polacy w 2013 roku. Dane te nie pokrywają się z Google Zeitgeist
Końcówka roku to zawsze doskonały czas do różnego rodzaju podsumowań. Wielkie serwisy internetowe i społecznościowe, które wiedzą o nas praktycznie wszystko, mają ułatwione zadanie i mogą pokazać najpopularniejsze trendy wśród użytkowników.
Zaledwie kilka dni temu analizowaliśmy zestawienie Google Zeitgeist 2013, które pokazało też polskie trendy w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie. Według Google’a, w 2013 roku na popularności zyskały tematy związane z serwisem społecznościowym ask.fm, nową ofertą nc+ i śmiercią Paula Walker.
Poniżej całe polskie top 10 według wyszukiwarki Google.
Przeglądnąłem wszystkie zestawienia Google dotyczące Polski i w większości wypadków na próżno szukać w nich tematów, które wymienia Facebook. Serwis Marka Zuckerberga przygotował swoje raporty, które wskazują na to o czym najczęściej rozmawialiśmy w najpopularniejszej społecznościówce na świecie.
Według Faceboooka, numerem jeden w Polsce był Harlem Shake i jest to jednocześnie jedyna rzecz, która pokrywa się w raportach obu gigantów internetu. Z tą różnicą, że według Google Harlem Shake zamyka top 10 a według fejsa jest na szczycie listy.
Na Facebooku rozmawialiśmy również o powodzi w Warszawie, papieżu Franciszku, referendum w Warszawie, papieżu Benedykcie, Miley Cyrus, odświeżeniu rządu, twerk (to rodzaj tańca, który zaprezentowała swego czasu wymieniona przed chwilą Miley Cyrus - tak, musiałem to wygooglać...) i Wielkiej Orkiestrze. Zestawienie zamyka odwieczne pytanie “What does the fox say”, czyli po polsku “jaki dźwięk wydaje lis”.
W sumie to dosyć zaskakujące, że tematy, które są na topie w social mediach nie mają pokrycia z tym, czego szukamy w sieci. Wydawałoby się, że oba serwisy, mają tak olbrzymie grono użytkowników, że pewne najpopularniejsze trendy będą się powtarzały i dublowały.
Nie jest tak zapewne dlatego, że z wyszukiwarki Google korzysta praktycznie każdy internauta, a powiedzenie, że każdy internauta jest obecny i aktywny na Facebooku byłoby sporym nadużyciem.
Tradycyjnie już polskie top 10 różni się nieco od tego globalnego, które zostało zdominowane przez papieża, wybory oraz royal baby.
Facebook opublikował również gorące miejsca, gdzie użytkownicy chętnie się checkinowali, czyli po prostu meldowali z wykorzystaniem serwisu społecznościowego. Na liście popularnych miejsc znalazł się warszawski Temat Rzeka.
Na koniec polecam wideo podsumowanie roku według Facebooka.
Pełne zestawienie podsumowań 2013 roku na Facebooku znajdziecie tutaj.