Galaxy Note jest najważniejszym produktem na rynku mobilnym. Zaraz obok iPhone'a
Samsung sprzedał 40 mln urządzeń z rodziny Galaxy Note. To znaczący wynik, który potwierdza, że Koreańczycy są twórcami nowej kategorii produktów. Galaxy Note pokazał również, że Samsung nie jest kopistą.
Pierwszy Galaxy Note został zaprezentowany na targach IFA 2011. Miałem okazję na żywo w Berlinie obserwować narodziny nowej gwiazdy, która wyznaczyła trendy na rynku urządzeń mobilnych. Samsung zaskoczył, wtedy świat pokazując duże urządzenie z rysikiem. Przecież Steve Jobs powiedział, że rysiki są złe, a świat dąży do miniaturyzacji. Tymczasem Galaxy Note stał się furtką do współczesnego rynku urządzeń mobilnych z systemem Android i nie tylko.
Samsung Galaxy Note pierwszej generacji miał ekran o przekątnej 5,3-cala. W tamtym czasie flagowy Samsung Galaxy S II posiadał ekran o cal mniejszy. Obecnie najnowszy topowy smartfon koreańskiego producenta Galaxy S4 posiada 5-calowy wyświetlacz. Natomiast Galaxy Note 3 ma, aż 5,7 cala i wcale nie jest największym telefonem na rynku, nawet w ofercie Samsunga znajdziemy większe smartfony.
Note jest hitem sprzedażowym sprzedano już 40 milionów egzemplarzy, z czego aż 30 milionów, to model drugiej generacji. Jeszcze w tym roku Samsung chce sprzedać 10 milionów najnowszej wersji Galaxy Note. Porównując do iPhone’a wynik nie jest imponujący, ale należy pamiętać, że linia smartfonów Galaxy jest bardzo rozdrobniona. Na tle całego rynku mobilnego sprzedaż Note’a II jest rewelacyjna.
Przy premierze pierwszej generacji zastanawiałem się, czy Samsung potrafi być kreatorem potrzeb konsumentów. Jak widać udało się, producent zauważył na rynku pewną niszę i stworzył zupełnie nową kategorię produktów. Dziś Phablety, choć wciąż zadziwiają swoimi rozmiarami są w portfolio większości producentów. Obok Note’a należy wspomnieć Samsunga Galaxy Mega z ekranem 6,3-cala, Sony Xperia Z Ultra, czy Huawei Ascend Mate.
Jednak nie tylko phablety zawdzięczamy Samsungowi Galaxy Note, w ogóle cała pogoń za wielkością przekątnej ekranu w smartfonach rozpoczęła się tak naprawdę od tego telefonu. To ciepło przyjęty Note pierwszej generacji dał przyzwolenie na tworzenie telefonów z większymi wyświetlaczami. Choć, wtedy dla większości z nas było, to nie do pomyślenia, dziś topowe modele posiadają ekran 5-calowy lub większy.
Premiera pierwszego Samsunga Galaxy Note ma też z pewnością znaczenie wizerunkowe dla samego producenta. W końcu ta kreacja potrzeb, duże przekątne oraz rysik dowodzą, że Samsung nie jest kopistą. Pierwszy Note debiutował na targach IFA, gdzie Galaxy Tab 7,7 zniknął z ekspozycji po skargach Apple. Galaxy S II, czyli topowy smartfon Samsunga wciąż gonił Apple. Tymczasem Note był powiewem świeżości, choć rysik wskazywał na powrót do przeszłości.
Rodzina Galaxy Note nie jest bez wad, nie jest też sprzętem dla wszystkich. Samsung potrafił jednak zrobić odpowiedni marketing wokół tego produktu i dobrze go sprzedać. Obojętnie, z której strony spojrzymy, to Galaxy Note jest sukcesem. Sprzedażowo Galaxy Note wypada naprawdę dobrze, Marketingowo i wizerunkowo również, wreszcie sam produkt też jest wart uwagi.
Oczywiście marketingowo i sprzedażowo najważniejszy dla Samsunga jest Galaxy S4 jego następcy oraz szereg produktów z nim powiązanych. Osobiście jednak jestem przekonany, że bez premiery Galaxy Note w 2011 roku Galaxy S III nie stałby się hitem. Na sukces Note’a branża patrzyła z lekkim nie dowierzaniem. Dziś o podstarzałym telefonie nieco się zapomina. Jednak, to od niego wywodzą się dalsze sukcesy dużych smartfonów.
Z perspektywy czasu Note jest największym sukcesem mobilnym Samsunga. Zaspokojono potrzeby konsumentów tworząc nową kategorię produktową i to sam Note doczekał się przynajmniej kilku naśladowców.