Sony wypina się na najwierniejszych klientów PlayStation
Kontrowersyjna wiadomość. Sony zdecydowało się na wydanie PlayStation 4 w Kraju Kwitnącej Wiśni dopiero na początku 2014 roku. Dlaczego? Ponieważ może sobie na to pozwolić.
![Sony wypina się na najwierniejszych klientów PlayStation](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F09%2Fps4-box-380x166.jpg&w=1200&q=75)
Sony dostosowuje się do Microsoftu
![ps4](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F09%2Fps4-650x284.jpg&w=1200&q=75)
Jakiś czas temu miałem przyjemność poczynić dla Was tekst, w którym opisywałem kampanię reklamową PlayStation 4, całkowicie reakcyjną w stosunku do nadchodzącego Xbox One. Dzisiaj widzimy jej dalszy ciąg, bowiem sensacyjna wiadomość prosto z dzisiejszego Sony Computer Entertainment Japan Asia's Press Conference 2013 całkowicie wpisuje się w przyjętą wobec giganta z Redmond strategię.
Japończycy rezygnują ze swojego matecznika
To już pewne – PlayStation 4 pojawi się na japońskich sklepowych półkach dopiero 22 lutego 2014 roku. Zestaw, poza samą konsolą, będzie zawierał również darmowego Knacka. Bardzo miłe wynagrodzenie za opóźniony debiut.
![ps4 share](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F09%2Fps4-share-650x284.jpg&w=1200&q=75)
Dlaczego Sony zdecydowało się na taki ruch? W końcu Japonia to ich bastion, podobnie jak w przypadku produktów wielkiego N. Chociaż Microsoft zdecydował się tam na agresywną kampanię reklamową w związku z Xboksem 360, w dużej mierze opartą na reklamie zewnętrznej, Azjaci pozostali wierni Sony, zawstydzając molocha z Redmond wynikami sprzedaży.
Odpowiedź jest prosta - ponieważ twórcy PlayStation 4 mogą sobie na to pozwolić. Po przegranej bitwie o Japonię podczas aktualnej generacji konsol, Microsoft rezygnuje z planów podboju tamtejszego rynku. W Redmond wyciągnęli odpowiednie wnioski. Skoro przez tyle lat nie udało im się zdobyć serc skośnookich graczy, na pewno nie uczyni tego również Xbox One, w ogromnej mierze kierowany do odbiorców z Ameryki Północnej. Z tego powodu XONE na japońskim rynku również zadebiutuje w 2014 roku. Wciąż nie znamy dokładnego terminu.
Wszystkie działa wymierzone w Zachód
Przez zrezygnowanie z szybkiej premiery w Japonii, Sony będzie w stanie zaspokoić większy popyt na ich konsolę w Europie, Australii i Stanach Zjednoczonych. Z punktu widzenia walki o dominację podczas nowej generacji sprzętu, to odpowiednia decyzja. Zarówno Sony jak i Microsoft wystawił wszystkie możliwe działa i celuje nimi właśnie w te regiony. Będzie huczeć.
![ps4 box](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F09%2Fps4-box-650x284.jpg&w=1200&q=75)
To w Europie i Stanach dojdzie do pierwszej i bardzo ważnej fazy wojny o dusze i portfele graczy. W krótkofalowej perspektywie, właśnie od niej wszystko zależy – zarówno pozycja lidera, jak i lepsze wyniki finansowe nad konkurentem. Widać jak na dłoni, że Sony nie ma zamiaru powtarzać sytuacji dobrze znanej w przypadku PlayStation 3. Tym razem to oni chcą prowadzić od samego początku, zmuszając Microsoft do pościgu. Czuć to chociażby biorąc pod uwagę zapewniania o wielkości rodzimej, polskiej premiery PS4.
Sony igra z ogniem?
Z punktu widzenia japońskiego rynku, Sony nie musi się bać. Xbox One już na samym starcie jest tam na przegranej pozycji, natomiast Wii U nie tylko nie jest bezpośrednim konkurentem dla PS4, ale również męczy się z małym zainteresowaniem graczy. Powstaje jednak kluczowe pytanie – czy to się nie zemści?
![ps4 ustream](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F09%2Fps4-ustream-650x284.jpg&w=1200&q=75)
Ryzyko, że oburzeni Japończycy będą chcieli zemścić się na Sony, wybierając ofertę konkurencji, jest minimalne. Z drugiej strony, gracze pamiętają. Z punktu widzenia Azjatów, decyzja twórców PlayStation 4 to silny policzek dla każdego z nich. Dotychczas konsole PlayStation jako pierwsze debiutowały właśnie w Japonii, dopiero później atakując zachodnie rynki. Tym razem jest zupełnie odwrotnie i gdybym był Japończykiem, na pewno nie byłbym z tego powodu zadowolony. Przez własne przywiązanie do marki, tamtejsi gracze skazali się na ustawienie w drugim szeregu. Nie tak odpłaca się lojalnym klientom, natomiast darmowy Knack nie każdego może udobruchać.