Apple wystraszył się Google Chromecast
Chromecast nie jest bezpośrednią konkurencją dla Apple TV. Wygląda jednak na to, że firma z Cupertino wystraszyła się taniego urządzenia od Google'a. Działania Apple w Stanach Zjednoczonych wyraźnie sugerują, że firma nie zamierza wyłącznie obserwować ruchy swojego rywala.

Apple TV wkrótce zmieni się na lepsze. Wiemy to ze względu na wypuszczoną w poniedziałek wersję beta systemu operacyjnego iOS właśnie dla tego urządzenia. Po aktualizacji będzie można kupować muzykę bezpośrednio z urządzenia. Apple TV będziemy mogli też łatwiej skonfigurować przy użyciu iPhone'a, bądź iPada z włączonym bluetooth (obejmuje urządzenia nowsze niż iPhone 4 i iPad 2). W Stanach, Apple TV zyskał niedawno dostęp do HBO GO, a wkrótce aktualizacji doczeka się Netflix. Na set-top-boxie od Apple'a wspierane będą najnowsze funkcje serwisu, między innymi konta rodzinne.

Te drobne udogodnienia sprawia, że Apple TV staje się coraz dojrzalszym urządzeniem z coraz większymi możliwościami. Jednocześnie wciąż nie doczekał się on własnego App Store. I najważniejsze - technologiczny świat wyczekuje nie kolejnego set-top-boxa, a telewizora od Apple.
Na razie jednak Tim Cook jest nowym urządzeniem od Google'a równie zaskoczony, co my. Chromecast kosztuje zaledwie 35 dolarów i umożliwia strumieniowanie stron internetowych oraz wybranych materiałów wideo na ekranie telewizora. Dodatkowo przycisk "cast" ma pojawić się w nowych usługach - na starcie w Netflixie, choć także inne serwisy VOD zapowiedziały, że rozważają wprowadzenie go do swoich aplikacji.
Chromecast raczej nie zaszkodzi ani Apple TV, ani Smart TV. Warto jednak zachęcić niezdecydowanych do zakupu set-top-boxa od Apple. Dla tych, dla których ważna jest cena, Apple przygotował obniżkę ceny wersji odnowionej (refrubrished). Ta kosztuje teraz 75 dolarów, czyli 10 dolarów mniej niż wcześniej i aż 24 dolary mniej niż normalna wersja. Co prawda to wciąż ponad dwa razy tyle co Chromecast, ale już nie blisko trzy razy tyle jak było dotychczas. Ponadto w sieci BestBuy przygotowano promocję na Macbooki Pro z wyświetlaczami Retina. Nie dość, że komputery można kupić taniej, to jeszcze gratis dodawane są do nich właśnie Apple TV.

To skromne działania wyłącznie na rynku amerykańskim, ale w końcu to właśnie tam na razie dostępny jest Chromecast. Czy Apple boi się taniego urządzenia od Google? Myślę, że nie w szczególnie mocny sposób, ponieważ Apple TV jest tylko i wyłącznie dodatkiem do portfolio innych produktów. Choć sprzęt z powodzeniem może funkcjonować samodzielnie, w przeciwieństwie do Chromecastu, to jednak należy je traktować w kategorii akcesoriów do komputerów Mac i urządzeń z iOS. Tymi małymi promocjami Apple przypomina o sobie i stara się o dobrą sprzedaż tych urządzeń. Co więcej taka wyprzedaż może być zwiastunem nowej generacji Apple TV już na jesieni.
Chromecast zaskoczył rynek. I choć jego użyteczność nie jest niezwykła, to jednak rynek będzie starał się zareagować na to rozwiązanie.
W przypadkowe promocje i obniżki cen u Apple nie wierzę.