Jak obchodzić urodziny na Facebooku? Życzenia na ścianie, prezent w Amazonie!
Przyjęło się, że urodziny dalszych i bliższych znajomych celebrujemy wpisem na ich Facebookowej ścianie. Zwyczaj jak zwyczaj, w Stanach można dorzucić do tego prezenty. I to nie jakieś eurogąbki, ale takie prawdziwe, realne. Teraz także od Amazona.
Internet to z pewnością nie jest zło całego świata i wcale nie jest taki antyspołeczny, jak niektórzy chcą nam wmówić. Nie zawsze wypacza relacje międzyludzkie, często zacieśnia więzy. Nic więc dziwnego, że firmy na tych naszych znajomościach chcą zarobić.
Na całym świecie ludzie hucznie świętują urodziny swoich bliskich, także w dobie internetu. I nawet gdy są na odległość pragną złożyć nie tylko życzenia, ale także podarować jakiś skromny prezent. Tę chęć wykorzystują serwisy społecznościowe. W początkowej fazie były to wirtualne prezenty w postaci obrazków czy animacji, dziś są to produkty jak najbardziej realne.
Od września ubiegłego roku na Facebooku przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych do życzeń można dołączyć prezent. Są to upominki od partnerów serwisu i ich wybór nie jest zbyt duży. W USA dużym powodzeniem cieszy się też start-up oferujący społecznościowe obdarowywanie. Teraz czas na dużego konkurenta, zwłaszcza dla samego Facebooka. Amazon uruchamia serwis oferujący proste wysyłanie prezentów naszym znajomym z Facebooka. Oczywiście o wszystkim użytkownik dowie się na swojej facebookowej ścianie, co wpływa na promocję firmy.
Amazon to przede wszystkim największy sklep internetowy na świecie, a to pozwala obdarowanemu na bardzo swobodny wybór, a tym samym i większą satysfakcję niż z karty przedpłaconej do Starbucksa czy może pary „wymarzonych” skarpetek.
Sam sposób obdarowywania znajomych też jest banalnie prosty, jednak dokonuje się tego nie z poziomu Facebooka, a dedykowanej strony w serwisie Amazon. Co więcej prezent dla jubilata można kupić wcześniej, a uaktywni się on w dniu urodzin. Dodatkowo na kartę możemy też się złożyć ze znajomymi, a wiadomo - im większy prezent, tym lepiej (dla obdarowywanego oczywiście).
To ciekawe poszerzenie oferty serwisu Amazon, w dodatku znacząco angażujące użytkowników i kolejny krok w stronę bardziej społecznościowych zakupów. Osobiście jednak żałuję, że mechanizm działa tylko w jedną stronę. Przydałaby się lista życzeń jubilata i ewentualne składanie się na poszczególne prezenty. Takie rozwiązanie mogłoby być ciekawą alternatywą dla bardzo pragmatycznych prezentów jakimi są karty podarunkowe.
Z wysyłaniem prezentów przez Facebooka na razie jest podobnie jak z przelewami pieniężnymi przez ten serwis. Generalnie można to zrobić i działa to całkiem sprawnie. Pytanie czy tego chcemy? Na pewno chcą tego banki, Facebook, a teraz Amazon.