Nie wierzyłem w erę post-PC, a ona już jest. Widać ją w statystykach Allegro
W omawianej ostatnio przez nas infografice dotyczącej wykorzystania aplikacji mobilnej Allegro znalazły się ciekawe dane o nawykach użytkowników. Postanowiłem się im bliżej przyjrzeć i zobaczyć jak w Polsce wygląda sytuacja z erą post-PC.
We wspomnianej na wstępie infografice możemy wyczytać, iż najaktywniejszy użytkownik korzystający na smarfonie Windows Phone z mobilnej aplikacji Allegro wykonał przez nią 100 transakcji. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że ta sama osoba dokonała tylko 14 zakupów w największym serwisie aukcyjnym w Polsce poza aplikacją mobilną.
Dane te zaciekawiły mnie. Zacząłem zastanawiać się, czy mamy tu do czynienia z odosobnionym przypadkiem, użytkownika, który np. starego PC-ta zastąpił nowiutkim smartfonem, czy też przykład ten wskazuje na jakiś mocniejszy i popularniejszy trend.
Aby rozwiać wątpliwości postanowiłem zapytać przedstawicielkę Allegro o to jak sytuacja wygląda na innych systemach mobilnych. Gdyż chciałem wykluczyć przypadek, że mamy tu do czynienia z jakimś wyjątkowo hardcorowym fanem systemu Windows Phone.
Jeśli chodzi o trend w przypadku pozostałych systemów to ze wszystkich użytkowników, którzy przynajmniej raz dokonali zakupu przez aplikację allegro z urządzenia mobilnego z Android lub iOS w danym okresie czasu (kwiecień 2013), aż 35% z nich kupowało przez aplikację częściej niż przez stronę tradycyjną. - powiedziała w rozmowie ze Spider’s Web Anna Anna Tokarek z Grupy Allegro
Zatem coś jest na rzeczy. Widać, że mamy tu do czynienia z widocznym trendem. Wszystko wskazuj na to, iż przyszłością e-commerce będzie w dużej mierze m-commerce. Sprzedawcy już teraz powinni o tym wiedzieć i w miarę możliwości jak najszybciej przygotować swoje sklepy tak, aby zakupy z urządzeń mobilnych były wygodne. Potrzebne będą responsywne sklepy internetowe lub dopracowane wersje mobilne stron. Więksi gracze powinni zastanowić się nad dedykowanymi aplikacjami mobilnymi na smartfony i tablety.
Z kolei 77% z nich (27% ze wszystkich użytkowników „mobilnych”) dokonywało transakcji tylko i wyłącznie poprzez aplikację mobilną, w tym czasie nie dokonali żadnej transakcji poprzez stronę tradycyjną. - dodaje Anna Tokarek
Przyznam, że nie spodziewałem się takich danych. W moim odczuciu mobilna aplikacja Allegro jest idealnym narzędziem do sprawdzania cen w terenie. Dzięki programowi lub stronie mobilnej mogę łatwo zweryfikować ofertę sklepu stacjonarnego i podjąć decyzję o zakupie na miejscu lub realizacji zamówienia przez internet po powrocie do domu. Jak się okazuje, wielu użytkowników decyduje się na zakupy z poziomu smartfona lub tabletu, co dla innych mogłoby wydawać się niewygodnym i męczącym sposobem realizacji zamówień.
Te dane pokazują, że nasi użytkownicy wykorzystują mobile Allegro nie tylko do przeglądania ofert. Coraz więcej osób przekonuje się, że mobilnie można kupować i płacić równie wygodnie co na stronie klasycznej. - podsumowuje Anna Tokarek
Cóż mogę powiedzieć więcej... Era post-PC pełną gębą. A tak nie wierzyłem.