Najmocniejsza telewizja w sieci? TVN i TVP (niemal) łeb w łeb, Polsat nie istnieje
Gdyby nie usługa ipla, to Polsat w świadomości polskich internautów praktycznie by nie istniał. Zważywszy na pozycję stacji wśród telewidzów, należy taki rezultat rozpatrywać w charakterze wielkiej porażki.
Tym bardziej, że o ile TVN ma wizerunek modnej i nowoczesnej stacji, lubimy docinać Telewizji Publicznej za to, że pod wieloma względami znajduje się daleko w tyle za konkurencją. Z całą pewnością stwierdzenie to nie jest prawdziwe i sprawiedliwe, co poniekąd zdają się potwierdzać wyniki internetowych poczynań TVP opublikowane na łamach portalu Wirtualne Media.
W styczniu br. na stronach grupy TVN zawitało 3,8 miliona osób, podczas gdy drugą w tej klasyfikacji Telewizję Publiczną odwiedziło 2,4. Kiedy jednak przeglądamy ranking siedmiu najchętniej odwiedzanych podstron, obie witryny idą tam dosłownie łeb w łeb. To wielki sukces TVP, której mimo wizerunku zastanej, nienowoczesnej i konserwatywnej, udało się stworzyć chętnie odwiedzane serwisy oraz sprawnie funkcjonującą usługę VOD iTVP.
Z powyższych danych jasno wynika, że motorem napędowym dla stacji TVN jest serwis informacyjny TVN24.pl, który w zakresie newsowym ma ambicję rywalizować z Onetem czy Wirtualną Polską, a przy tym - dzięki materiałom wideo - ma w ręku naprawdę solidny atut. Mimo pozornie wyrównanej rywalizacji na kluczowych frontach, stacja z ulicy Wiertniczej ma zdecydowaną przewagę w zapleczu. TVN nadgania sobie oglądalność za sprawą sporej liczby mniejszych serwisów zarezerwowanych dla swoich programów, jak choćby X-Factor czy Kuba Wojewódzki.
Kolejne parametry też nie przemawiają na korzyść TVP. Ich główni konkurenci mają zdecydowanie lepszy wskaźnik odsłon oraz - co moim zdaniem w przypadku dyskusji o stronach internetowych telewizji jest kluczowe - dominują pod względem czasu spędzanego na stronie. Dla TVP jest to średnio 67 minut. Dla TVN (lepiej usiądźcie) - 4 godziny i 44 minuty.
Na tle tych dwóch telewizyjnych gigantów internetu, Polsat wypada słabo. Strona główna stacji dorobiła się w styczniu raptem 300 000 real users, a pozostałe podserwisy (np. związane ze sportem) miały zbyt małą oglądalność, by Megapanel w ogóle je uwzględniał. Honor stacji niewątpliwie ratuje ipla, która przyciąga widownię większą niż chociażby konkurencyjny TVN Player. Biorąc jednak pod uwagę rozwarstwienie materiałów TVP i TVN zwłaszcza na rozmaite serwisy, porównania w tej materii nie mają dużego sensu.