Elektryczna klasa B i BMW z iOS - nowinki z Auto Show w Nowym Yorku
To oczywiste, że motoryzacja to technologia, obecnie jednak samochody mają coraz więcej wspólnego także z smartfonami i innymi rozwiązaniami typu „smart devices”. Mercedes właśnie zaprezentował elektryczną odmianę klasy B, a BMW integruje swoje samochody z sprzętem Apple’a.
![Elektryczna klasa B i BMW z iOS – nowinki z Auto Show w Nowym Yorku](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F03%2Fmercedes-b-class-electric-hands-on10_1020_verge_super_wide-359x240.jpg&w=1200&q=75)
Już w zeszłym roku Mercedes zapowiadał kolejną elektryczną wersję swojej klasy B. Prototyp można było zobaczyć już w Paryżu. Teraz wersję przeznaczoną na amerykański rynek mogą oglądać uczestnicy New York International Auto Show. Niemiecki koncern pracując wspólnie z Teslą stworzył 28-kWh akumulator litowo-jonowy. To właśnie energia w nim zgromadzona napędza 134 konny silnik elektryczny.
![b-class-electric1_1020_verge_super_wide](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F03%2Fb-class-electric1_1020_verge_super_wide-650x433.jpg&w=1200&q=75)
Nowa generacje elektrycznej B-klasy potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w mniej niż 10 sekund, na jednym ładowaniu samochód przejedzie około 185 kilometrów. Samochód ładować można zarówno w stacjach szybkiego ładowania jak i z tradycyjnego gniazdka. Podobnie jak inne elektryki, także B-klasa wyposażona jest w pokładowy system multimediów, którego głównym punktem jest 5,8” wyświetlacz LCD. Niestety na razie nie zdradzono ceny tego pojazdu. Wiadomo natomiast, że w amerykańskich salonach pojawi się na początku przyszłego roku, a kilka miesięcy później zawita do Europy.
![b-class-electric3_1020_verge_super_wide](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F03%2Fb-class-electric3_1020_verge_super_wide-650x433.jpg&w=1200&q=75)
![mercedes-b-class-electric-hands-on10_1020_verge_super_wide](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F03%2Fmercedes-b-class-electric-hands-on10_1020_verge_super_wide-650x433.jpg&w=1200&q=75)
Elektryczna B-klasa to produkt raczej popisowy, a nie nowy bestseller z fabryki Daimlera. Nowy Mercedes Benz w Europie jest praktycznie bez szans. Przy tak niewielkim zasięgu pojazd ten nie jest tym samym, czym jest benzynowa wersja klasy B. W realiach starego kontynentu rację bytu mają przede wszystkim małe, miejskie pojazdy elektryczne. W Stanach B-Class może znaleźć więcej nabywców ze względu na specyfikę rynku. Zapewne stąd też decyzja, by to właśnie tam zadebiutował.
![b-class-electric2_1020_verge_super_wide](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F03%2Fb-class-electric2_1020_verge_super_wide-650x433.jpg&w=1200&q=75)
BMW stawia na iOS
Podczas tej samej imprezy inny niemiecki koncern zapowiedział czterech nowych partnerów swojego interaktywnego systemu BMW Apps. W Europie Wschodniej marka kojarzy się raczej z Bolidami Młodzieży Wiejskiej, jednak na Zachodzie i w Stanach koncern cieszy się znacznie lepszą opinią.
BMW gustuje wyłącznie w produktach firmy Apple. Od kilku lat niemiecki koncern wprowadza kolejne rozwiązania ściśle zintegrowane z iPhone’em pomijając rosnącą popularność urządzeń z Androidem. W App Store znajdziemy więc aplikacje BMW Connected czy BMW Link. Najnowsze modele BMW mają też współpracować z Siri.
![P90117891-zoom-orig](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F03%2FP90117891-zoom-orig.jpg&w=1200&q=75)
BMW, podobnie jak Renault, oferuje posiadaczom nowych pojazdów dostęp do systemu multimediów wraz z dodatkowymi aplikacjami. Podczas Audio Show w Nowym Jorku zestaw ten powiększył się o Audible, czyli jeden z największych serwisów z audiobookami na świecie, Glypse - serwis geolokalizacyjny, muzyczną usługę Rhapsody oraz radiową aplikację TuneIn.
![P90117893-zoom-orig](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F03%2FP90117893-zoom-orig.jpg&w=1200&q=75)
Jeśli dobrze zrozumiałem intencje BMW, do pełnego korzystania z tych aplikacji w samochodzie wymagane jest podłączenie do iPhone’a. Trochę szkoda, że użytkownicy innych smartfonów są tutaj pomijani. Decydując się na zakup samochodu z „bajerami” musimy też myśleć o tym jakiego telefonu używamy i czy będziemy z tego samego systemu korzystać przez kolejne kilka lat.
Ślepa droga do nowoczesności
Producenci samochodów dali się uwieść nowoczesnym rozwiązaniom. Zarówno samochody elektryczne jak i ultranowoczesne systemy multimedialne nie są w pełni tym, czego byśmy oczekiwali. W końcu samochód elektryczny ma nadal dość ograniczony zasięg, a Mercedes klasy B przecież spokojnie mógłby zabrać całą rodzinę nad morze czy w góry. Natomiast system BMW uzależniony jest od iOS, a aplikacje sprowadzają się ostatecznie jedynie do nawigacji, multimediów muzycznych czy informacji.
![b-class-electric1_1020_verge_super_wide](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2013%2F03%2Fb-class-electric1_1020_verge_super_wide-650x433.jpg&w=1200&q=75)