Tech

Rok 2012 był dla Nokii...

No to mamy pełen obraz sprzedaży smartfonów Nokia w 2012 r. Już wiemy, że w całym 2012 r. Nokia sprzedała 13,3 mln sztuk smartfonów z linii Lumia oraz 21,7 mln sztuk smartfonów z Symbianem. To, że fińska firma wciąż sprzedaje więcej smartfonów opartych na systemie, którego już nie rozwija i nie promuje nie jest jedynym zaskoczeniem. Bardziej zaskakujące jest to, że tendencja nie sprzyja wyjściu z kłopotów.

Gdy nowy szef Nokii Stephen Elop ogłaszał nową strategię firmy, która miała opierać się na postawieniu tylko na jednego konia - na mobilną wersję Windowsa, to zakładał, że proces ten będzie trwał co najmniej do 2015 r. Właśnie do tego roku ma być bowiem utrzymywana przy życiu linia smartfonów z systemem Symbian. Miało to wyglądać tak, że sprzedaż Symbiana miała wolno spadać aż do 2015 r., a w tym czasie sprzedaż Windows Phone'a miała szybko rosnąć.

Tymczasem w nieco ponad rok od ogłoszenia nowej strategii Nokii sytuacja jest inna - sprzedaż Symbiana owszem spada, ale dramatycznie szybko, a sprzedaż Windows Phone'a owszem rośnie, ale bardzo powoli. Poniższy wykres, który na szybko sporządziłem na podstawie liczby sprzedanych smartfonów obu linii we wszystkich czterech kwartałach dobitnie do potwierdza.

Sprzedaż smartfonów Nokia w 2012 r.

Smartfony z Symbianem sprzedawały się w następujący sposób: 9,9 mln w 1Q, 6,2 mln w 2Q, 3,4 mln w 3Q oraz 2,2 mln w 4Q. W tym samym czasie sprzedaż linii Lumia (Windows Phone) przedstawiała się w następujący sposób: 2 mln, 4 mln, 2,9 mln oraz 4,4 mln. Łącznie w ciągu roku Nokia sprzedała 21,7 mln sztuk smartfonów z Symbianem oraz 13,3 mln Lumii. Razem daje to okrągłą liczbę 35 mln smartfonów.

Odnieśmy tę liczbę do najbliższej konkurencji oraz historii. Rok wcześniej Nokia sprzedała 77,3 mln, a dwa lata wcześniej 100,1 mln smartfonów. W ciągu dwóch lat fińska firma straciła więc 65% sprzedaży w ujęciu liczbowym.

Na tle konkurencji wygląda to jeszcze bardziej dramatycznie. Dwa lata temu Samsung sprzedał 23,9 mln smartfonów, a w 2011 r. - 97,4 mln (dane wg Strategy Analytics). W 2012 r. szacuje się (to jeszcze niepotwierdzone informacje, ani nawet nie zaraportowane przez wiodące domy analityczne), że Samsung sprzedał 150 mln sztuk smartonów, w tym na pewno 30 mln Galaxy S III, co… jest wynikiem zaledwie o 5 mln sztuk niższym od sprzedaży wszystkich smartfonów Nokii w 2012 r. W ciągu dwóch lat Samsung ponad potroił sprzedaż smartfonów.

W ciągu dwóch ostatnich lat sytuacja Nokii zmieniła się diametralnie. Wnioski odnośnie skuteczności strategii Stephena Elopa nasuwają się same - w ciągu 24 miesięcy, a w tym 15 miesięcy pod panowaniem Kanadyjczyka, sprzedaż i udziały rynkowe fińskiej firmy spadły na łeb i szyję. Sprzedaż Lumii nie rośnie tak szybko, by w jakikolwiek sposób rekompensować straty wynikające z bardzo dynamicznie spadającej sprzedaży Symbiana.

Mimo to, po dzisiejszej prezentacji częściowych wyników kwartalnych rynek zareagował entuzjastycznie - akcje Nokii na giełdzie wystrzeliły w górę, a w mediach amerykańskich, które zazwyczaj nie są zbyt pochlebne dla fińskiej firmy, nastąpił zalew pozytywnych publikacji. Na koniec 2012 r. Nokia odbiła się od dna sprzedaży i ma dość dobry punkt wyjścia w roku 2013. Tyle, że w najbliższych dwóch kwartałach nie może sobie pozwolić na jakiekolwiek odejścia od wzrostowego trendu.

Oby wykres sprzedaży, który w 2012 r. wyglądał niezbyt ciekawie w 2013 r. był jego odbiciem lustrzanym...

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst