Jutro mała polska wojenka medialna muzycznych serwisów streamingowych
Jutrzejszy dzień zapowiada się intrygująco - oto bowiem najpierw Deezer, a następnie Play z "jakimś dużym serwisem streamingowym" organizują swoje konferencje prasowe. Przypadek, że w tym samym dniu? Wątpię.
Po kilku latach braku zainteresowania naszym rynkiem nagle muzyczne serwisy streamingowe biją się o polskiego konsumenta. Są już u nas Deezer, WiMP i rara, dosłownie na dniach będzie Spotify i… chyba jeszcze ktoś. Kto? Wśród nieobecnych na polskim rynku głównych graczy są jeszcze: Rdio i Pandora. O kogo chodzi w przypadku Playa? Tego nie wiemy - wiemy natomiast, że to dla operatora "ciekawy, duży i ważny projekt".
Co ciekawe, serwisy streamingowe łączą się w Polsce z mobilnymi operatorami. Deezer współpracuje z Orange, który wykorzystuje go w całkiem głośnej kampanii reklamowej, Plus gra razem z polskim Muzo.pl, które związane jest z szerokim medialnym koncernem Zygmunta Solorza-Żaka (formalnie należy do Cyfrowego Polsatu). Spekuluje się, że T-Mobile będzie współpracował ze Spotify, choć wg naszych informacji najgłośniejszy dziś podmiot na rynku muzycznym wystartuje w Polsce sam. Ma już tu nawet agencję PR, która przygotowuje mocną akcję informacyjną przy wprowadzeniu serwisu na polski rynek. W końcu Play jutro ogłosi swoje własne partnerstwo z serwisem muzycznym.
Czy naprawdę jest się o co bić? 4 dni temu rzecznik Orange Wojciech Jabczyński napisał na blogu, że 50 tys. osób korzysta w jego sieci z usług Deezera. Liczba ta ma rosnąc wraz z trwaniem kampanii reklamowej Orange z Deezerem - w ciągu pierwszego tygodnia jej trwania gotowość testowania Deezera za darmo przez 14 dni zadeklarowało 65 tys. osób wysyłając aktywacyjne SMS-y. Ilu z nich zostanie klientami Deezera po okresie testowym - tego nie wiadomo, gdyż po okresie testowym miesięczna opłata wynosić będzie 27,06 zł. Na jutrzejszej porannej konferencji Deezer ma "opowiadać o nowościach i współpracy z Orange".
Deezer dostępny jest również dla polskiego klienta bez kontraktu z Orange, więc liczba jego klientów w Polsce jest zapewne wyższa niż 50 tys. klientów Orange. Niedawno darmowe okres działalności w Polsce podsumował WiMP. W ankiecie, w której wzięło udział 2000 osób, aż 95% odpowiadających twierdzi, że będzie korzystać w przyszłości z płatnego wariantu serwisu. WiMP ma być nieco tańszy od Deezera - za miesięczny abonament będzie trzeba zapłacić 19,99 zł miesięcznie.
Mimo prób z kilku stron nie udało nam się dowiedzieć z kim wystartuje jutro Play. Wiemy jednak na pewno, że nie będzie to własna usługa Playa, lecz "jeden z głównych serwisów streamingowych". Może chodzi właśnie o WiMP - zaproszenie na konferencję utrzymane jest w kolorystyce fioletu, który - co ciekawe - wykorzystywany jest przez obie marki. Za nieco ponad dwa tygodnie powinniśmy także wypatrywać polskiego debiutu Spotify.
Robi się ciekawie. Spider's Web będzie obecny na obu jutrzejszych konferencjach. O wszystkim czego się dowiemy przeczytacie jutro na naszych łamach.