Teraz z Listoniciem zrobisz zakupy spożywcze na swoim smartfonie!
Odkąd na rynku pojawił się Listonic - jeden z najciekawszych polskich projektów mobilnych, rozwijający do tej pory zaawansowaną mobilną listę zakupów było jasne, że kolejnym etapem rozwoju pomysłu będzie możliwość dokonywania zakupów za pośrednictwem smartfona. I jest - Listonic właśnie wydaje nową aplikację, która umożliwia zamawianie zakupów via iPhone, czy smartfon z Androidem.
Nie jest to jeszcze dzieło perfekcyjne, nie wszyscy polscy użytkownicy smartfonów będą mogli skorzystać z tej oferty, ale i tak pomysł wydaje się niezwykle ambitny - dość powiedzieć, że to pierwszy tego typu projekt w Polsce. Co więcej, Zamów Zakupy to pozycja unikalna w skali globalnej. Z zakupami dóbr FMCG za pośrednictwem smartfonów sił próbują pojedyncze sieci sklepów jak WalMart, czy Tesco w UK. W Polsce pierwszych prób dokonuje „Piotr i Paweł” wykorzystując do tego fotokody. Nikt jednak nie zaoferował aplikacji, która umożliwia zakupy w kilku sklepach dostępnych w zależności od naszej lokalizacji. Twórcy Listonic liczą na to, że ich pomysł zaskoczy, dzięki czemu uda się pozyskać nowych partnerów i rozwinąć ofertę o kolejne miasta.
Na dziś aplikacja Zamów Zakupy Listonic zintegrowana jest tylko z czterema sieciami detalicznymi: Almą Market, Frisco, LeClerciem oraz APL (makra delikatesów online). Usługa opiera się o geolokalizację - po podaniu kodu pocztowego miejsca, w którego pobliżu znajduje się użytkownik aplikacja pokazuje dostępne sklepy, w których można dokonać zamówienia. W Sosnowcu, gdzie nową aplikację Listonica testowałem, pokazuje się tylko jeden sklep sieci Alma Market. Twórcy usługi tłumaczyli mi, że na razie najszersza oferta sklepów, w których można dokonywać zamówienia zakupów znajduje się w Warszawie. Według badań, to tam właśnie jest na razie największe zainteresowanie spożywczymi zakupami online (40%).
Przedstawiciele Listonica przekonywali mnie również, że usługa i aplikacja zostały tak pomyślane, że dodanie nowej sieci, czy nowych sklepów do oferty nie zajęłoby więcej niż kilkanaście dni. Ta łatwość integracji z Zamów Zakupy Listonic ma być jedną z głównych atrybutów marketingowych usługi, dzięki którym twórcy Listonica zamierzają powalczyć o kolejne kontrakty. Oczywiście Listonic rozlicza się ze sklepami w modelu prowizyjnym. Jak wysoka to prowizja? Tego przedstawiciele Listonica nie chcieli zdradzić.
To już kolejny pomysł na komercjalizację pomysłu mobilnych list zakupowych Listonica. Pierwszym pomysłem na zarabianie była reklama przy liście zakupów. Działało (i wciąż działa) to w taki sposób, że po wpisaniu do listy zakupów przez użytkownika np. "parówki", system automatycznie dopisywał informację, że "najlepsze parówki to od firmy X". Drugim pomysłem na komercjalizację Listonica był model abonamentowy dla sieci handlowych, które mogły promować w aplikacji swoje gazetki zakupowe. Trzecim - i chyba najbardziej perspektywicznym - jest właśnie umożliwienie dokonywania zakupów za pośrednictwem smartfonów i zarabianie na prowizji od sklepu.
Sama aplikacja Zamów Zakupy Listonic jest dobrze pomyślanym produktem, choć szkoda, że na tym etapie nie jest już zintegrowana z podstawą aplikacją Listonica z mobilnymi listami zakupów. Taka integracja planowana jest w dalszej kolejności.
Po wpisaniu kodu pocztowego przechodzimy do listy sklepów, w których możemy zrobić zakupy. Po wybraniu danego sklepu dostajemy się do przeglądu pełnej jego oferty produktowej w rozbiciu na kategorie. W głównym oknie sklepu zobaczymy baner „zobacz, co kupujesz najczęściej” oraz ikonki poszczególnych działów. Ikonki te są zależne także od oferty samych sklepów, np. w przypadku Almy mamy do dyspozycji specjalną kategorię F&J z produktami oferowanymi jedynie w tej sieci sklepów.
Wybierając konkretną kategorie jesteśmy przenoszeni do listy z podkategoriami – natomiast na górnym pasku mamy możliwość szybkiego przejścia do innej kategorii. Po wyborze odpowiedniej sekcji przenoszeni jesteśmy do listy konkretnych produktów. U góry będą pojawiać się produkty, które już kiedyś kupiliśmy z danego działu, później pozostałe. Dużym atutem aplikacji jest fakt, że nie musimy wchodzi do szczegółowego opisu konkretnego produktu by dodać go do koszyka – wystarczy kliknąć na przycisk „dodaj”, a następnie wybrać interesującą nas liczbę produktów. Dalej swobodnie kontynuujemy zakupy. W każdej chwili z menu dolnego możemy wybrać katalog z listą wszystkich kategorii w danym sklepie, czy przejść do naszego koszyka.
Mamy tu także profil użytkownika z historią zamówień, informacją odnośnie najczęściej kupowanych produktów, która pozwala na szybkie dodawanie produktów do nowej listy zakupów, termin dostawy oraz adres dostawy. Dużym plusem aplikacji jest możliwość wprowadzenia do bazy wielu adresów. W pozycji koszyk widzimy z kolei wszystkie wybrane przez nas produkty oraz wartość zamówienia. Na koniec otrzymujemy podsumowanie zamówienia oraz klikamy przycisk potwierdzający złożenie naszego zamówienia.
Jako wierny użytkownik i fan mobilnych list zakupów Listonic z radością przyklaskuję nowemu projektowi. Mam nadzieję, że szybko uda się podpisać nowe kontrakty i znacznie większa liczba sklepów będzie dostępna w aplikacji zakupowej Listonica. Wprawdzie Almę Market lubię, ale nie jest to mój pierwszy wybór jeśli chodzi o duże, tygodniowe zakupy, które praktykuję od wielu lat.
Współpraca: Paweł Okopień