Jakie prezenty pod choinką chcą zobaczyć dzieci?
Firma Nielsen postanowiła, jak co roku, zapytać dwie grupy dzieci w wieku 6 - 12 lat oraz powyżej 13-tego roku życia, zakupem jakich urządzeń w perspektywie 6 miesięcy są zainteresowane. Tym samym otrzymujemy również informacje na temat tego, co chciałyby otrzymać jako prezent od Świętego Mikołaja. Warto zapoznać się z danymi, aby wiedzieć czego pragną najmłodsi konsumenci, zanim pomożemy „Mikusiowi” ;-). Okazuje się, że nawet respondenci z najmłodszej grupy wiekowej są podatni na wieści ze świata elektroniki użytkowej, a co bardziej prawdopodobne na zabiegi reklamowe firm, gdyż na liście życzeń znalazły się takie nowości jak m.in. iPad Mini oraz Nintendo Wii U.
W najmłodszej grupie respondentów w wieku 6 – 12 lat trzeci raz z rzędu największym powodzeniem cieszy się iPad. Co istotne z roku na rok liczba dzieci w tej kategorii wiekowej, które pragną znaleźć go pod choinką, rośnie. W 2010 roku odsetek wyborów dotyczących tabletu od Apple wynosił 31%, rok później już 44% a w bieżącym roku niemal połowa badanych dzieci (48 %)wskazuje to urządzenie jako swój wymarzony prezent. Na drugim miejscu znalazła się najnowsza konsola od Nintendo – Wii U o, której więcej się dowiecie z tekstu Kuby. Produkt Nintendo znalazł się w polu zainteresowania 39% badanych. Konsola ta buduje swoje udziały na rynku e-rozrywki. Jak widać urządzenie, do którego podchodzę z dużym dystansem, w USA budzi spore zainteresowanie. Na trzecim miejscu znalazł się iPod Touch ex aequo z iPadem Mini i tuż przed iPhonem. Dopiero na piątym miejscu znajduje się komputer. Tylko lub aż 29% wskazań, w zależności jak spojrzymy na tę kwestię, uzyskały inne tablety niż iPad.
Co zupełnie nie trafia do wyobraźni najmłodszej grupy badanych respondentów? Najmniej, bo tylko 4% wskazań uzyskało Apple TV, dwa procent więcej uzyskał Microsoft Surface. Jeśli w przypadku Apple nikt nie będzie płakał nad takim wynikiem, to w Surface'ie firma pokłada sporo nadziei i to, że nie działa na wyobraźnię dzieci na pewno jest niepokojące. W porównaniu z rokiem ubiegłym, gdzie pierwszą trójkę stanowił kolejno iPad, iPod Touch oraz iPhone trzeba jeszcze raz podkreślić to, że Nintendo potrafiło swoją konsolą sporo namieszać w czołówce. Chyba niewiele osób się tego spodziewało.
Badania, które były przeprowadzone w USA na grupie około 3000 respondentów dotyczą również grupy dzieci w wieku powyżej 13 lat. W tej grupie badanych największym zainteresowaniem podobnie jak w przypadku młodszych dzieci cieszy się iPad z 21% wyborów. Jest to tym samym spadek o 3% do roku wcześniej. Warto wspomnieć, że pierwsza piątka w 2010 roku kształtowała się następująco: komputer (20%), telewizor (19%), smartfon (19%), iPad (18%) oraz odtwarzacz Blu-Ray (17%). Czy w związku z tym tablet od Apple nie interesuje już tej grupy klientów? Znacznie bardziej prawdopodobnym może być fakt, że część badanych osób już go posiada, stąd ten 3% spadek wyborów.
Na drugim miejscu znajduje się komputer, którego wskazała niemal ¼ badanych. Na ostatnim stopniu podium z 18% znajdują się tablety nie działające pod kontrolą iOS. Kolejne miejsca zajęło Nintendo Wii U oraz iPhone. Tak jak w przypadku poprzedniej grupy badanych najmniejszym zainteresowaniem cieszy się Apple TV.
Pewne różnice pomiędzy tymi dwoma grupami wiekowymi są zauważalne. Jednak ciężko oprzeć się wrażeniu, że kolejne pokolenia wychowują się z iPadem lub też innym tabletem w ręku. iPhone oraz smartfony stają się w ręku dziecka czymś normalnym. Firmy nie powinny zapominać o tej grupie użytkowników, gdyż co prawda zakupów w ich imieniu dokonują dorośli, ale do czego za młodu zostanie przyzwyczajony młody człowiek, to może to procentować przy już jego samodzielnych wyborach.
źródło: Nielsen za cnet.com; ilustracja wpisu: fastcompany.com