Tech

Historia Wykop.pl, czyli co przejęła Grupa Allegro

Niewątpliwie informacją numer 1 dzisiaj jest przejęcie serwisu Wykop.pl przez Grupę Allegro. W ten sposób dokonała się historia serwisu, który wprawdzie powstawał jako klon amerykańskiego Digga, ale na lokalnym polskim rynku radził sobie znacznie lepiej aniżeli zachodni pierwowzór, rosnąc nieprzerwanie od powstania w grudniu 2005 r.

Wykop jest jednym z nielicznych przykładów, w których polski klon zachodniego serwisu okazuje się wielkim lokalnym sukcesem. Polski internet jest bowiem dość specyficzny - nie przyjmują się u nas wszystkie nowinki internetowe, które pojawiają się na Zachodzie. Wielki sukces Facebooka w ostatnim czasie jest odosobnionym przypadkiem, ponieważ inne serwisy nowego typu, które święcą triumfy w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej w Polsce raczej się nie przyjęły.

Twitter – serwis mikroblogowy może wyznaczać nowe standardy medialne na Zachodzie, ale w statystykach polskiego internetu wypada słabo. Polski klon Twittera – Blip po początkowym zachwycie dziś dryfuje w kierunku marginalizacji, a jego właściciel GG Network S.A. już nie inwestuje w jego rozwój. Z kolei serwisy geolokalizacyjne, tj. Foursquare, mogą zdobywać dziesiątki milionów użytkowników w anglojęzycznym internecie, ale w Polsce mało kto z nich korzysta. Przyczyn takiego stanu rzeczy należy szukać w niskiej świadomości najnowszych rozwiązań technologii internetowych wśród przeciętnych użytkowników internetu w Polsce. Przypadek Wykopu jest inny.

Serwis powstał w grudniu 2005 r. jako polska wersja amerykańskiego serwisu Digg, który jako pierwszy dostrzegł potencjał nowego typu interakcji w internecie, gdzie jedni użytkownicy polecają drugim ciekawe treści. Podpatrzony z Zachodu pomysł na polskie realia przełożył uczeń średniej szkoły Piotr Chmolowski  wraz z grupą programistów skupionych na stronie yume.pl. Już w pół roku po odpaleniu  Chmolowski sprzedał swój serwis prywatnemu inwestorowi Tomaszowi Drożdżyńskiemu i odszedł z branży. Ten z kolei odsprzedał 80% udziałów holenderskiemu funduszowi Garvest za 600 tys. zł sobie zostawiając 20%. Dzisiaj Wykop funkcjonuje jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, która - jak wiemy - od dziś jest oficjalnie częścią Grupy Allegro.

Strona główna Wykop.pl

Idea funkcjonowania Wykopu jest niezwykle prosta – użytkownicy serwisu dodają linki do interesujących treści znalezionych w internecie oraz dyskutują na ich temat w komentarzach. Na Wykopie pojawia się tytuł oraz krótka zajawka docelowego tekstu, która linkuje do miejsca, gdzie oryginalnie się pojawił. Inni użytkownicy oceniają link i jeśli informacja przypadnie im do gustu klikają dając kolejne wykopy. Jeśli link jest słaby, głosują negatywnie dając zakopy. Najpierw wszystkie linki trafiają do tzw. wykopaliska. Następnie linki o największej liczbie wykopów trafiają na stronę główną. W ten sposób Wykop  selekcjonuje najciekawsze, budzące największe emocje i często najbardziej sensacyjne informacje każdego dnia.

Wielu próbowało zdetronizować Wykop na pozycji nr 1 polskiego rynku social news.  Próbowali najwięksi, na czele z Onetem, który wydał sporo na promocję konkurencyjnego serwisu Wyczaj.to, czy Agora, która chciała powalczyć z Wykopem serwisem Gwar. Oba projekty okazały się spektakularnymi porażkami i próżno ich dziś szukać w sieci. Od dłuższego czasu próbuje także Grupa O2 z serwisem Kciuk, ale na razie spektakularnego sukcesu również nie widać. Wykop docenia jeden z szefów Grupy O2 Michał Brański, z którym ponad rok temu rozmawiałem przygotowując tekst do "Newsweeka": - Wykop korzysta z efektu ‘pierwszy na rynku’ i jednocześnie jest to sprawnie prowadzony projekt - mówił Brański zapowiadając ostrzejszą walkę z Wykopem. Na razie Kciuk nie potrafił zbudować tak prężnej i zaangażowanej w życie serwisu społeczności jak serwis zarządzany przez Michała Białka.

Mikroblog na Wykop.pl

To właśnie niezwykle aktywna społeczność jest największą przewagą Wykopu nad konkurentami. W ostatnim czasie serwis odwiedza 5 mln użytkowników w ciągu miesiąca - o 60% więcej niż rok wcześniej. Codziennie dodawanych jest ok 500 nowych znalezisk, z czego ok 50 trafia na stronę główną. Najpopularniejsze znalezisko w historii ma ponad 11 tysięcy wykopów. Świetnie rozwija się także mikroblog na Wykopie, na którym dodawanych jest ponad 10 tys. wpisów każdego dnia.

Społeczność Wykopu jest bardzo zżyta i organizuje szereg spektakularnych akcji. W ramach jednej z nich o wdzięcznej nazwie WykopPoczta wysyłane są kartki pocztowe i niespodzianki do losowo wybranej osoby. Głośnym echem w serwisie odbiła się także akcja jednego z Wykopowiczów, który postanowił przejechać całą Polskę autostopem, zatrzymują się w odwiedzinach u znajomych z Wykopu. Akcja była na bieżąco komentowana na wykopowym mikroblogu.

Innym przykładem spektakularnych akcji Wykopowiczów było niedawno odszukanie na YouTube kierowcy BMW, który szalał swoim samochodem po ulicach w godzinach szczytu. Sprawa została nagłośniona na Wykopie, gdzie jeden z użytkowników zamieścił numer rejestracyjny pojazdu, który odbił się… w kałuży na jednej z klatek filmu. Aktualnie sprawą zajmuje się policja.

Wykop, obok m.in. Demotywatorów i Kwejka, był także inicjatorem akcji blackoutu w internecie w ramach protestu przeciwko planowanemu przyjęciu przez Sejm rozwiązań prawnych ACTA w Polsce. W akcji zorganizowanej w niecałe 24h wzięły udział serwisy o łącznym zasięgu ponad 60% polskiego internetu. Serwisy te skorzystały ze specjalnego skryptu, by między godziną 19 a 20 zaciemnić swoje serwisy.

Serwis o tak silnej społeczności przejmuje dziś Grupa Allegro. Z informacji posiadanych przez Spider’s Web wynika, że szefowie Grupy Allegro nie planują zmian w funkcjonowaniu Wykopu, które godziłyby w to, co wykopowej społeczności udało się zbudować przez ostatnie lata.

* na podstawie własnego tekstu „Efekt Wykopu”, który ukazał się w tygodniku „Newsweek Polska” w październiku 2011 r.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst