Gmail w końcu pierwszy
Zza oceanu zaczynają napływać pierwsze wieści, zgodnie z którymi pocztowa usługa Google - Gmail - w końcu niemal na pewno zdobyła zasłużony fotel lidera.
Niemal na pewno - musicie być wyrozumiali - bo takie dane zbiera się bardzo nieprecyzyjnie, przeważnie przez prywatne agencje, a pomiędzy rezultatami poszczególnych często zdarzają się liczne rozbieżności. I tak oto Gooogle jeszcze latem informowało, że Gmail powoli zaczyna dominować ranking liderów poczty internetowej, ale statystyki ComScore wskazywały, że może to być nieprawda. Statystyki wprawdzie nie są w stanie zbadać poczynań na rynku mobilnym, jednak podobnie miało to miejsce w przypadku Yahoo! czy Hotmaila, a tam dysonans był zdecydowanie mniejszy.
W październiku wyższość Gmaila nad konkurencyjnymi usługami musiało uznać jednak nawet najbardziej sceptyczne ComScore. Usługa Google osiągnęła szczyt w globalnej skali usług pocztowych, przeganiając tym samym Hotmaila. Układ sił na świecie ilustruje poniższy wykres.
Choć Gmail nieznacznie przegonił Hotmaila, ciekawa jest tendencja na niezwykle istotnym rynku poczty internetowej w Stanach Zjednoczonych, która już od dawna nie wytycza światowych trendów. W Stanach Zjednoczonych od lat rządzi Yahoo! ze swoją niezłą, ale chyba jednak najmniej zaawansowaną usługą pocztową z czołowej trójki. Jasno jednak sugeruje to jakie czynniki odgrywają kluczową rolę w rynku tej niezwykle ciekawej rywalizacji: to w dużej mierze przyzwyczajenie, stałość adresu e-mailowego oraz konserwatywne zaufanie nieco w stylu operatorów telefonicznych, których też niechętnie zmieniamy, póki nie pojawią się ku temu mocne i stanowcze przesłanki.
Yahoo i Gmail rywalizują ze sobą na możliwie zbliżonych rynkach, a więc krajach anglojęzycznych lub państwach mocno z nimi związanymi: USA, Wielka Brytania, Kanada, Japonia, Indie czy Francja. Hotmail z kolei jest mało popularny w Japonii czy Indiach, natomiast stanowi swoistą mekkę dla mieszkańców Meksyku oraz Brazylii.
W wakacje czytaliśmy, że najpopularniejszą usługą pocztową w Europie jest Hotmail, a jego dominacja nad drugim Gmailem była na tyle duża, że wysoce wątpliwa wydaje się ewentualna zmiana układu sił na Starym Kontynencie. Osobną historię stanowi Polska, która w europejskiej skali jest krajem bardzo świadomym internetowo. Choć tutaj dokładnych danych brakuje, Gmail prawdopodobnie solidnie rywalizuje głównie z usługami oferowanymi przez duże rodzime portale.
Warto przy tym zauważyć, że naczelny konkurent Gmaila - Hotmail - poważnie kombinował w ostatnim czasie z nową pocztą internetową Outlook.com. Jest więc wysoce prawdopodobne, że trochę pomógł poczcie Google w zdobyciu statusu lidera.