REKLAMA

Kolejne zmiany na Facebooku - bez obaw, nie chodzi o kolejną Oś Czasu

23.08.2012 08.49
Facebook wprowadza zmiany w wiadomościach prywatnych chce powalczyć z serwisami e-mailowymi. Sponsorowane wyniki wyszukiwania.
REKLAMA
REKLAMA

Serwis społecznościowy Marka Zuckerberga zapowiedział wprowadzenie kolejnych zmian, które wszyscy odczujemy. Bez obaw, nie jest to rewolucja na miarę Osi Czasu, która ma chyba więcej przeciwników niż zwolenników. Niemniej jednak zmiany odczują zarówno zwykli użytkownicy jak i reklamodawcy.

Pierwszą zmianą, jaką już za kilka tygodni zobaczą wszyscy użytkownicy będzie nowy, w pełni przebudowany wygląd wiadomości prywatnych. Już jakiś czas temu Facebook wyznaczył sobie ambitny cel – wyprzeć komunikację za pośrednictwem poczty e-mail. Ludzie korzystają z facebookowego czatu oraz aplikacji do niego przeznaczonych, dlatego mamy szansę zagrozić Google, Yahoo! oraz innym graczom na rynku usług e-mailowych.

Według mnie jest to trochę porywanie się z motyką na słońce. Prawdą jest, iż kontakty poprzez ten portal społecznościowy coraz częściej zastępują komunikację przez inne protokoły komunikatorów, jak np. GG. Co więcej, bardzo często facebookowy czat zastępuje poczciwe SMSy. Jednak zastąpienie poczty e-mail tak łatwo nie przyjdzie zespołowi Marka Zuckerberga, o ile kiedykolwiek się powiedzie.

No dobrze, warto się przyjrzeć zmianom, jakie pojawią się w najbliższych tygodniach. Po pierwsze strona z wiadomościami została podzielona na dwie kolumny. Po lewej znajduje się historia konwersacji z naszymi znajomymi w serwisie, a nad nią pasek wyszukiwania danych haseł wśród przeprowadzonych rozmów. Po wybraniu danej rozmowy, a tym samym rozmówcy, w prawej kolumnie pojawi się treść wiadomości. Tym samym uzyskamy szybszy dostęp do treści poszczególnych rozmów, łatwiejsze będzie także przechodzenie między nimi. Wszystko wygląda bardzo przejrzyście i ta zmiana nie powinna sprawiać problemów użytkownikom.

Kolejną nowością dotyczącą wiadomości w serwisie Facebook, jest wprowadzenie skrótów klawiszowych, co może w znacznym stopniu ułatwić szybką obsługę prowadzonych konwersacji. Lista skrótów będzie dostępna po wciśnięciu Alt+Q dla systemu Windows oraz Control+Q dla OS X. Wraz z nową odsłoną wiadomości możliwe będzie również dodawanie wielu zdjęć do wiadomości. Aż dziwi, że dopiero teraz będzie istniała tak możliwość.

Nie są to wszystkie zmiany przygotowane przez Facebook. Serwis wprowadza również sponsorowane wyniki wyszukiwania. Nie mniej, ni więcej – jest to kolejna forma reklamy w serwisie, który już teraz wygląda jak jedna wielka tablica ogłoszeniowa lub też jak wiele polskich ulic zalanych pokracznymi billboardami oraz tablicami reklamowymi. Teraz po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę Facebooka w wynikach pojawią się sponsorowane rezultaty. Próbowałem sprawdzić jak w praktyce wyglądają takie wyniki wyszukiwania na przykładzie marek podawanych przez zagraniczne portale, jak się okazało nie korzystają one z tej formy promocji dla użytkowników z Polski.

Reklamy oraz materiały marketingowe zalewają serwis, paradoksalnie same firmy psują sobie rynek, z którego żyją, czego dobitnym przykładem są opisywane przez Ewę Lalik „żebrolajki”.

Zazwyczaj wyszukując danego fanpage’a czy też jakieś hasła użytkownicy wybierają pierwszy wynik wyszukiwania. Od dziś użytkownicy muszą również i w tym miejscu być czujni, by nie złapać się w sidła reklamy.

Facebook chce walczyć z serwisami oferującymi usługi e-mailowe, tym czasem wprowadza kolejne formy reklamy. W mojej ocenie te dwa działania kłócą się ze sobą. Dla mnie e-maile oraz klient webowy powinien być jak w największym stopniu pozbawiony wszelakich form reklamy ale możliwe, że użytkownikom to nie będzie przeszkadzało. Choć o wyparcie największych serwisów e-mailowych bym na miejscu Facebooka nie liczył.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA