Tech

Święta tuż tuż - zobacz gdzie zakupy robią sąsiedzi

Mamy już grudzień, czyli zakupowe szaleństwo w pełni. Z głośników w galeriach handlowych słychać staropolskie „Santa Claus Is Coming To Town” w wykonaniu Justina Biebera i otaczają nas hostessy przebrane za śnieżynki. Ten, kto nie lubi chłonąć tej świątecznej atmosfery z marketów, swoje zakupy zrobi w internecie.

Zakupy w internecie robimy coraz częściej – obrazują to chociażby rekordowe wyniki poniedziałkowego święta cyber-zakupów w Stanach Zjednoczonych. Po bardzo udanym dla sprzedawców i nastrajającym optymistycznie dla amerykańskiej gospodarki Czarnym Piątku, Cyber Monday, czyli szaleństwo internetowych zakupów w ostatni poniedziałek listopada, przyniósł przychody przekraczające 1,2 miliadra dolarów i o 22% lepszy wynik niż ten z zeszłego roku. Jak szał e-zakupów wygląda u nas i naszych sąsiadów?

Interaktywny Instytut Badań Rynkowych oraz firma Gemius podsumowali jak wygląda rynek e-commerce w oczach internautów nad Wisłą, w Czechach, na Słowacji oraz Ukrainie. To co najwidoczniejsze w raporcie to totalna dominacja Allegro nad sklepami internetowymi. Polacy są bez wątpienia wciąż zakochani w serwisie aukcyjnym, w którym wiele osób nie licytuje na aukcjach ale po prostu kupuje, bez potrzeby kolejnych rejestracji i posiadając dostęp z interfejsu który już doskonale znają.

Z serwisów aukcyjnych w Polsce korzysta 80% internautów, w Czechach jest to już tylko 40%, na Ukrainie 23% i na Słowacji 20%. Warto przypomnieć, że we wszystkich tych krajach funkcjonują lokalne wersje Allegro czyli Aukro.cz/.sk/.ua.

W przypadku sklepów internetowych sytuacja jest odwrotna; to Polska jest na ostatnim miejscu w rankingu. Aż 92% Słowackich i Ukraińskich internautów robi zakupy w sklepach internetowych. W Czechach jest to niewiele mniej, czyli 89%, a w Polsce tylko 68% użytkowników sieci.

To, dlaczego internauci wybierają sklepy internetowe wydaje się oczywiste i te dane prezentują się bardzo podobnie we wszystkich czterech wziętych pod uwagę krajach. Klienci decydujący się na zakup w sieci ze względu na oszczędność czasu – w Polsce stanowią oni 51% internautów, na Ukrainie 53%, Słowacji 56%, a w Czechach 65%. Niższe ceny są ważnym czynnikiem dla 70% internautów z Czech i Ukrainy, 61% użytkowników ze Słowacji i tylko 50% z Polski. Coraz częściej zdarza się, że w internecie znaleźć możemy produkty trudno dostępne w tradycyjnych sklepach: to argument, który działa na 50% Ukraińców podłączonych do sieci, 45% naszych rodaków oraz 41% Czechów i 37% Słowaków.

Co ciekawe, dla 27% Polaków argumentem na rzecz dokonania zakupów w sieci jest możliwość uzyskania rabatu, aktualna promocja czy uczestnictwo w konkursie. Takie oferty przyciągają na Ukrainie jedynie 11% użytkowników, w Czechach 4% a na Słowacji jedynie 3%. W tym przypadku trafny wydaje się być slogan Ceneo „Łowcy Promocji”.

Z innych danych podawanych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych wynika, że aż 23% internautów deklaruje zwiększenie częstotliwości sporządzania zakupów online jeśli zmalałby koszty transportu. Ciekawe czy wkrótce ujrzymy dane dotyczące kolejnej edycji Dnia Darmowej Przesyłki, który właśnie jest za nami.

Polscy internauci często skarżą się na brak lub słabą jakość fotografii produktów oferowanych w e-sklepach (50%), czy niemożność odnalezienia szczegółowych danych o produkcie(38%), także każdy internauta, który robił zakupy w sieci natknął się na problemy z korzystaniem z e-sklepów.

Natomiast Dom Mediowy Carat przeprowadził badania dotyczące zakupów ściśle związanych z gwiazdką. Dorośli internauci na prezenty chcą wydać średnio 600 złotych i ma być to tyle samo lub więcej niż rok temu. Co druga osoba mająca co najmniej jedno dziecko do 9 roku życia zamierza kupić prezent przez internet. Jednak 3/4 Polaków przede wszystkim po prezenty wybierze się do galerii handlowych.

Z tego badania wynika także, że co trzeci Polak korzysta z internetu do planowania świątecznych zakupów. Bez wątpienia jeśli nie znamy dobrze preferencji naszych bliskich to właśnie w sieci najłatwiej znaleźć świąteczne inspiracje.

E-zakupy, a zwłaszcza korzystanie z Allegro są dziś chlebem powszednim dla większości Polskich internautów. Ta sytuacja zapewne będzie z roku na rok jeszcze bardziej się pogłębiać. Ciekawi bardzo jak będzie ewoluował rynek zakupów poprzez urządzenia mobilne. Dziś to przede wszystkim możliwość porównania cen za pomocą smartfona, ale pewnie niebawem będąc w stacjonarnym sklepie podejmiemy natychmiastową decyzję o zakupie danego towaru przez sieć.

Warto pamiętać, że Boże Narodzenie to nie zakupy i atmosfera w sklepach. Niemniej jednak to złoty okres dla wielu sprzedawców, również tych działających w sieci.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst