Jutro debiutuje nowy Wykop 3.0 – lżejszy, bardziej minimalistyczny i jeszcze szybszy
Jutro zadebiutuje odświeżona wersja Wykopu oznaczona jako 3.0. Od pewnego czasu mamy przyjemność testować nową wersję serwisu i musimy wyraźnie powiedzieć, że bardzo się nam ona podoba – jest lżejsza, bardziej minimalistyczna i przejrzysta. Powinna przypaść użytkownikom do gustu, bo zdecydowanie idzie w kierunku optymalizacji wyglądu serwisu pod kątem najnowszych globalnych trendów w dizajnie stron internetowych.
Wykopu nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. To jeden z największych sukcesów polskiego internetu w ostatnich latach, który – czy nam się to podoba czy nie – należy do najbardziej opiniotwórczych miejsc w polskiej sieci, mimo iż charakter serwisu jest w zasadzie czysto rozrywkowy. To na Wykopie prowadzone są najbardziej zażarte dyskusje na tematy społeczne, kulturalne, technologiczne, czy medialne. Oczywiście przy tej skali odwiedzalności serwisu nie da się uniknąć radykalizacji komentarzy, ale w porównaniu do innych popularnych miejsc z forami z liczonymi w milionach użytkownikami nie jest na Wykopie źle.
Aktualnie Wykop odwiedza ponad 3 miliony osób każdego miesiąca. Ich potęgę niejednokrotnie poznali właściciele mniejszych serwisów, których serwery nie wytrzymywały dziesiątek tysięcy przekierowań na minutę, gdy linki do ich wpisów trafiały na stronę główną Wykopu. Wykop dorobił się nawet swoistego internetowego memu – „Wykop effect” do określania sytuacji, w których statystyki danego medium skaczą w ciągu jednego dnia niekiedy o kilka tysięcy procent.
Wykop jest sporym fenomenem na polskim rynku także dlatego, że ciągle – mimo zmieniającej się internetowej mody – jest w polskich realiach głęboko zakorzeniony. Amerykański pierwowzór Wykopu – serwis Digg od dłuższego czasu boryka się z wielkimi problemami, głównie powodowanych tym, że moda na niego nieco przebrzmiała, a funkcje społecznościowego polecania ciekawostek przejął głównie Twitter. W Polsce Twitter ciągle jest malutki i bardzo niszowy, więc w żadnej mierze nie zagraża Wykopowi, który z roku do roku zwiększa swoją moc (+30% odwiedzin oraz +75% odsłon).
Nowy Wykop w wersji 3.0 nie jest rewolucyjną zmianą, bo taka mogłaby być groźna dla serwisu, który z samej racji bytu ma charakter minimalistyczny, nastawiony na krótkie treści w postaci linku i zajawki cytowanego tekstu. Wprowadzono jednak kilka narzędzi wśród narzędzi funkcjonalnych serwisu.
Użytkownicy bywający na Wykopie okazjonalnie mają możliwość zapoznania się z najpopularniejszymi treściami z ostatniego dnia, tygodnia, miesiąca, a nawet roku, dzięki zakładce "Hity", która jest najbardziej rzucającą się w oczy nowością, z dużymi modułami multimediów na górze strony.
Dodano także zupełnie nową usługę o jakże ciekawie brzmiącej nazwie: Mikroblog. Służyć ma ona do wolnych pogaduszek na różne tematy niekoniecznie związane z danym wykopem. Ciekawe czy ta nowość się przyjmie w takiej skali, aby przejąć funkcję mikroblogów stamtąd, gdzie niekoniecznie się to udało, czyli na przykład na nk.pl, a nawet Blipie.
Zainteresowani użytkownicy mogą zapoznać się z rozszerzonymi statystykami serwisu oraz rozbudowanym rankingiem użytkowników, a ponadto w profilu każdego z Wykopowiczów dostępne będą statystyki dotyczące jego indywidualnej aktywności. Znacznym zmianom uległ także wykopowy edytor treści umożliwiający dodanie własnego materiału w serwisie.
W odsłonie 3.0 serwisu poza dostępnymi dotychczas narzędziami oraz widgetami, użytkownikom udostępniony zostanie także klucz API, pozwalający na tworzenie własnych aplikacji. To może być hit, który wyniesie Wykop na nowe tory. Nic tak bowiem nie pobudza sporego już przecież ekosystemu do dalszych wzrostów, jak właśnie możliwość tworzenia nowych narzędzi, które z jednej strony czynią serwis bardziej funkcjonalny, a z drugiej popularyzują go.
Nowy Wykop, w wersji 3.0 powinien zagościć na ekranach użytkowników w dniu jutrzejszym. Jest na co czekać.