WPIS SPONSOROWANY: Ford C-MAX Grand – bezpieczeństwo to podstawa
Ford C-Max Grand to samochód rodzinny i to raczej dla wieloosobowej rodziny – stąd, między innymi, opcja aż na 7 miejsc wewnątrz pojazdu, odpowiednio duże drzwi i szyby. Jednak, aby przekonać rodziny do tego, aby wybrały ofertę właśnie tego samochodu, trzeba się postarać. Jednym z elementów, które z pewnością stanowią o przewadze (bądź jej braku) nad ofertami konkurencji są systemy bezpieczeństwa. I tutaj Ford naprawdę się przyłożył.
Systemy bezpieczeństwa w samochodach możemy ogólnie podzielić na dwa typy: czynne i bierne. W przypadku tego pierwszego sercem jest elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, czyli popularny EPS. Wykorzystuje on inteligentną logikę do monitorowania stanu samochodu i dokonywania w razie potrzeby – często nieodczuwalnych – interwencji.
Jak to w przypadku technologii motoryzacyjnych, pełno tu różnych skrótów, które nie wszystkim mówią o co chodzi. I ile jeszcze ABS jest dla przeciętnego raczej zrozumiały, to już CBC, EBA, EBP, TCS, czy ETCS to już dla większości enigmatyczne literki. A wiele z nich to symbole bardzo zaawansowanych technologii zwiększających bezpieczeństwo pojazdu. W ramach ESP, Ford C-Max Grand oferuje m.in.:
- elektroniczny rozkład sił hamowania,
- układ regulacji stabilności podczas hamowania na zakręcie,
- układ awaryjnego wspomagania hamulców (zwiększanie ciśnienia hamowania gdy układ wyczuje, że kierowca wywiera niewystarczający nacisk na pedał),
- funkcję wstępnego napełniania hamulców (gdy system rozpozna potencjalną sytuację wymagającą hamowania awaryjnego, ESP wstępnie napełnia układ hamulcowy aby skrócić drogę hamowania),
- ostrzeżenie o hamowaniu awaryjnym (włącza automatycznie światła awaryjne podczas hamowania awaryjnego),
- układ kontroli hamowania silnikiem (poprawia stabilność samochodu na śliskiej nawierzchni),
- aktywne zabezpieczenie przed wywróceniem pojazdu (w przypadku zagrożenia wywróceniem się pojazdu, układ hamuje przednie koła i zmniejsza moment obrotowy silnika do zera).
System bezpieczeństwa biernego w Fordzie C-Mac Grand to z kolei popularny IPS, czyli inteligentny system bezpieczeństwa, który łączy wzmocnioną strukturę nadwozia z rozwiązaniami zwiększającymi bezpieczeństwo. Wśród tych rozwiązań prym wiedzie nadwozie, które – podobnie jak w innych nowych samochodach Forda, w kluczowych obszarach kadłuba zbudowane jest ze stali o wysokiej i ultra wysokiej wytrzymałości (53%). Wynikiem tego jest odpowiednio sztywna struktura tworząca klatkę bezpieczeństwa, która chroni pasażerów w razie zderzenia (kto kiedykolwiek uczestniczył w wypadku samochodowym musi sobie zdawać sprawę z tego, że to jedna z kluczowych kwestii minimalizujących ryzyko poważnych obrażeń).
System bezpieczeństwa Forda C-Maksa Grand obejmuje także przednie poduszki powietrzne, które chronią okolice klatki piersiowej dla kierowcy i pasażera z przodu oraz boczne kurtyny powietrzne dla pasażerów zarówno w pierwszym jak i drugim rzędzie foteli.
Co jeszcze? Kolumna kierownicy uchyla się w bok w razie zderzenia, co zmniejsza obciążenie działające na głowę i klatkę piersiową kierowcy. Także konstrukcja tablicy rozdzielczej nie jest przypadkowa – zapewnia odpowiednią podatność podczas zderzenia, co ma chronić nogi pasażerów w przypadku kolizji.
Konstruktorzy Forda C-Max Granda pamiętali także o bezpieczeństwie pieszych. Świadczy o tym odpowiednia konstrukcja zderzaka oraz pokrywy komory silnika, rozkład elementów w komorze silnika, czy też dodanie miękkiego pasa podokiennego do struktury nadwozia w celu zmniejszenia wpływu zderzeń przy podstawie przednie szyby.
I pomyśleć, że wsiadając do samochodu nie zdajemy sobie sprawy z tych wszystkich zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Może to i lepiej – w końcu najbardziej efektywne są wtedy, gdy nie muszą być aktywowane.
Poprzednie wpisy na temat Forda C-Max Granda: