Rebranding Netii nagrodzony
Ktoś pamięta nasze wątpliwości dotyczące 'innowacyjności' nowego brandingu Netii? Pisaliśmy o nich tutaj (w skrócie: koncept na nową wizualizację logotypu wydawał nam się zaczerpnięty od projektu organizacji The Farm; poniżej porównanie obu logotypów). Netia na nie odpowiedziała w bardzo uprzejmy sposób, stanowczo odżegnując się od naszych spekulacji.
Komentując wtedy sprawę pisaliśmy tak:
Czy to plagiat? Trudno oceniać. To nigdy nie jest łatwe do oceny. Łatwiej jest choćby oceniać plagiat muzyczny. Często spotykamy się przecież z bardzo podobnie brzmiącymi liniami melodycznymi. O ile pamięć mnie nie myli, plagiatem w muzyce nazywa się ciąg 5 tych samych nut w podstawowej linii melodycznej utworu. W przypadku kreacji marketingowej trudno znaleźć taki punkt krytyczny. Dlategooceniając nowy branding Netii byłbym ostrożny z ferowaniem wyroków. Natomiast nie mam wątpliwości odnośnie źródła inspiracji, które towarzyszyło temu projektowi.
Warto to po prostu wziąć pod uwagę. Na przykład wtedy, kiedy pomysłodawcę projektu wyśle się po odbiór jakieś nagrody lub chociażby stosownej premii za ‘innowacyjność’.
No i - jak przewidywaliśmy - Netia po prestiżową nagrodę wysłała agencję brandingową, która przygotowywała projekt. Z informacji prasowej Netii:
Nowy CI Netii właśnie otrzymał nagrodę w prestiżowym, międzynarodowym konkursie „Red dot award: communication design”. (…) Nagrodzona w międzynarodowym konkursie „Red dot award: communication design” całkiem nowa koncepcja Corporate Identity Netii opiera się na oddziaływaniu nie jednym, stałym logiem ale całą identyfikacją wizualną. Składają się na nią proste, ale jednocześnie bardzo pomysłowe w swojej formie kolorowe kropki, które układają się w setki kombinacji i znaków. Dzięki temu zabiegowi nie istnieje jedno, stałe logo Netii. Jego miejsce zastępuje niezliczona ilość wzorów, z których każdy może symbolizować coś innego.
Serdecznie gratulujemy.