T-Mobile wychodzi na boisko
Od czerwca 2008 roku w polskiej piłkarskiej ekstraklasie panowało tytularne bezkrólewie. Po wielu plotkach i spekulacjach dziś już oficjalnie wiadomo, że od najbliższego sezonu najwyższa klasa rozrywkowa w Polsce będzie nosić nazwę T-Mobile Ekstraklasa.
Co ciekawe, podobną inwestycję sponsorską poczynił w Polsce Orange na początku swojej obecności w naszym kraju. W 2004 roku odbył się pierwszy przetarg na tytularnego sponsora piłkarskiej ekstraklasy. Wtedy oferta PTK Centertel (operatora sieci Idea, później Orange) była o 17% wyższa niż Polskiej Telefonii Cyfrowej (Era, dziś T-Mobile). Przez rundę wiosenną sezonu 2004/2005 ówczesna pierwsza liga piłki nożnej nosiła nazwę Idea Ekstraklasa, od września 2005 rozgrywki nazywały się już Orange Ekstraklasa aż do końca sezonu 2007/2008. W następnych latach zarządcy ekstraklasy nie potrafili dogadać się z żadnym ze sponsorów.
Tym razem na promocji piłkarskiej ekstraklasy chce zaistnieć T-Mobile. Dzięki dwuletniemu kontraktowi elementy graficzne T-Mobile będą obecne w logo Ekstraklasy. Ponadto reklamy sponsora tytularnego pojawią się zarówno na strojach wszystkich piłkarzy, bandach otaczających stadiony, jak i innych elementach infrastruktury.
Szczegóły finansowe nie są jak na razie znane. W maju bieżącego roku mówiło się, że T-Mobile ma co roku przekazywać 20 milionów złotych polskiej ekstraklasie. Poprzedni sponsor tytularny Orange przekazywał jedynie około 8 milionów złotych. T-Mobile obiecuje promocję polskiej ekstraklasy także przy wykorzystaniu nowych technologii. Trzymamy za słowo i liczymy, że dzięki takiemu sponsorowi zyskamy aplikacje mobilne związane z ekstraklasą i rozwiązania promocyjne chociaż w ułamku wzorujące się na amerykańskich rozgrywkach NBA.
Zaangażowanie T-Mobile w sponsoring ekstraklasy to także bardzo ważny sygnał dla Cyfry+. Mimo niedawnego pozyskania przez nią praw do pokazywania piłkarskich rozgrywek w najbliższych latach, umowa zakłada możliwość wycofania się z kontraktu na rzecz powstania własnego kanału Ekstraklasa TV. Ze sponsorem tytularnym wydaje się to być realne rozwiązanie, zwłaszcza że właściciele T-Mobile przy wprowadzeniu marki do Polski wyrażali zainteresowanie inwestowaniem w polski rynek płatnej telewizji.
Kto sponsoruje największe ligi w Europie? Angielską Premiership - brytyjski holding finansowy Barclays Bank, sponsorujący najwyższą klasę rozgrywkową w Anglii od sezonu 2001/2002. Wcześniej od 1993/1994 sponsorem Premier League byli właściciele piwa Carling. Barclays za swój najnowszy kontrakt musiał zapłacić ponad 82 miliony funtów. Jednak Premiership to zdecydowanie bardziej rozpoznawalny, a przede wszystkim ekskluzywny produkt. Drugą klasę rozrywkową w Angli sponsorowały takie firmy jak Canon, Coca-Cola czy npower. Włoską Serie A sponsoruje, podobnie jak w Polsce, spółka telekomunikacyjna - Telecom Italia Mobile (TIM). T-Mobile również sponsoruje ligę austriacką. Orange sponsoruje francuską Ligue 1, a bank BBVA hiszpańską La Liga. Tytularnego sponsora aktualnie nie ma niemiecka Bundesliga.
Jak widać spółki technologiczne i bankowe dominują w sponsoringu najlepszych światowych lig. Przeważają oczywiście względy finansowe. Miejmy nadzieję, że powrót tytularnego sponsora do rodzimej ekstraklasy poprawi jej wizerunek oraz przyniesie obiecywane nowinki technologiczne.