REKLAMA

Cel Google'a - wyszukiwanie bez… wpisywania zapytania

instsea
Cel Google’a – wyszukiwanie bez… wpisywania zapytania
REKLAMA

W niesamowitym kierunku rozwija się wyszukiwarka Google'a. Całkiem niedawno wprowadzono opcję Instant, czyli natychmiastowego wyszukiwania informacji w sieci, które reaguje na każdą literę zapytania wpisywanego w pasek wyszukiwarki. To kolosalnie przyspieszyło sam proces wyszukiwania informacji (a przy okazji dało Google'owi kontekst do wyświetlania większej liczby reklam). Tymczasem wczoraj Google zaprezentował coś jeszcze bardziej rewolucyjnego - pomysł na to, żeby wyszukiwanie uniezależnić od… wpisywania zapytania.

W jaki sposób? Co najmniej dwa sposoby zaprezentował wczoraj Google - pierwszy: komendy głosowe. Niby nie nowość, bo na urządzeniach mobilnych już w taki sposób można wprowadzać zapytania, ale z drugiej strony komputer z fizyczną klawiaturą, to jednak zupełnie inny rodzaj urządzenia, który na dodatek zupełnie inaczej użytkujemy niż smartfony czy tablety. Drugi sposób: wrzucenie obrazu do paska wyszukiwarki. To już w ogóle niesamowita innowacja - wrzuć dowolne zdjęcie, a Google wyszuka ci na jego temat informacje. A żeby jeszcze bardziej przyspieszyć podanie wyników wyszukiwania (każdego rodzaju) Google załaduje dwie pierwsze strony, w które według jego intuicji (Google'a…) użytkownik kliknie. Ta nowa usługa to Instant Pages.

REKLAMA
voice

Hm…, to powoli przeistacza się w super inteligentną maszynę, która nie dość, że jest na tyle mądra, że będzie reagowała na nasze zapytania w dowolnej formie: tekst, zdjęcie, głos, to jeszcze na dodatek przewidzi to, w co dopiero za chwilę klikniemy z listy rezultatów wyszukiwania. Instant Pages pozwala na od 3 do 5 razy szybsze dotarcie dla strony niż poprzednio - mówił na wczorajszej konferencji Alan Eustace, wiceprezes do spraw wiedzy w Google'u. Przy okazji - to jedno z nowych stanowisk, które utworzył Larry Page po objęciu stanowiska CEO Google'a - warto zwrócić uwagę, że Eustace nie jest już szefem 'wyszukiwania' w firmie, lecz szefem 'wiedzy' - czyż to nie symptomatyczne?. "Google ma dziś pomagać zrozumieć ludziom świat, a termin 'wyszukiwanie' jest zbyt wąski" - tłumaczył Eustace.

ima

I tak właśnie to wygląda - Google oferuje dziś nie usługi wyszukiwania informacji, lecz inteligentnej wiedzy. Na wczorajszej konferencji zademonstrowano, że wyszukiwarka Google w przeglądarce Chrome potrafi rozróżnić homonimy (słowa pisane inaczej, ale wymawiane tak samo), na przykładzie słów: Worcester, Mass., oraz Wooster College. A w wyszukiwaniu za pomocą obrazów Google zanalizuje najważniejsze cechy zdjęcia: linie, kształty i dopasuje je do innych zdjęć w swojej bazie.

REKLAMA

Co jak co, ale na polu wyszukiwania, które jest najważniejszym biznesem dla firmy (z reklam, które wyświetla przy wynikach zyskuje aż 90% swoich przychodów), Google jest nie do pobicia. I rozwija swoje usługi wyszukiwania w podobny sposób, w jaki Apple rozwija portfolio swoich produktów - małych kroczków, które jeśli traktowane oddzielnie nie wydają się być zawsze rewolucyjne, ale gdy oceniane z perspektywy kilku naraz, wydają się być czymś kolosalne dużym. I tak jak Apple, Google zamyka swoich konsumentów w obietnicy najlepszego doświadczenia na rynku bez konieczności uczenia się nowych funkcji. One dodawane są niejako na istniejące rozwiązania, a nie w osobnej formie, której trzeba by się było uczyć (analogia do iCloud Apple'a). Dziwne, że Google nie potrafi tego przenieść na pole mediów społecznościowych, w których każdy kolejny krok wydaje się być pozbawiony właśnie tego harmonijnego doświadczenia. Nawet przycisk +1, który blisko asocjowany jest z wyszukiwarką jakoś nie notuje gigantycznego wejścia na rynek.

Tymczasem na polu wyszukiwania Google ma klarownie wytyczoną ścieżkę - szybciej, bardzie intuicyjnie i inteligentnie. Czekam teraz na to, że Google znajdzie odpowiedzi na zapytanie, które zrodzi się w mojej głowie (w końcu to też fala) i zanim zdążę coś powiedzieć czy wstukać do wyszukiwarki będzie miał dla mnie przygotowaną stronę z wynikiem wyszukiwania.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-17T21:31:18+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T20:36:17+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T20:13:44+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T18:51:51+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T18:16:53+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T17:51:09+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T17:30:19+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T17:02:21+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T15:06:58+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T10:52:52+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T09:00:08+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T07:00:19+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:20:32+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:19:58+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:19:11+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:15:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T18:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T16:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T07:50:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA