Tech

Paweł Okopień: Przełom na polskim rynku telewizji satelitarnych

Picture of the author

To gościnny wpis Pawła Okopienia, który komentuje bardzo istotne wydarzenie na polskim rynku telewizji satelitarnych. Zapraszam do przeczytania.

Na polskim rynku telewizji satelitarnej nastąpił przełom – Cyfrowy Polsat oraz ITI podpisały umowę o wymianie głównych kanałów i to w jakości HD!

Do września ubiegłego roku kanały Polsatu były dostępne wyłącznie w Cyfrowym Polsacie. We wrześniu 2010 r. trafiły do Cyfry+. Głośno spekulowano wtedy o możliwej fuzji tych dwóch największych platform satelitarnych na rynku i rychłym upadku najmłodszej (liczącej się) telewizji N. Jednak w minionym półroczu nic takiego nie nastąpiło, choć wielu analityków rynku telewizyjnego wciąż wieszczy konsolidację na rynku.

Natomiast od 5 maja ponad 800 tysięcy abonentów N dostanie dostęp do 10 kanałów Polsatu, w tym Polsat HD (niewiele jest tam treści w tej rozdzielczości; najciekawszym elementem są transmisje formuły 1 w HD). Cyfrowy Polsat w zamian nie musi obawiać się pozbawienia kanałów z paczki TVN (wielokrotnie spekulowano o takim szantażu, chociaż dla ITI mógłby być to ekonomiczny strzał w stopę). Abonenci słonecznej platformy dostaną również kanały TVN HD i TVN HD+1, dostępne do tej pory na wyłączność w telewizji N.

Na tej umowie najwięcej traci Cyfra, która słabo sobie radzi z ofertą HD i wciąż jest łączona z wizerunkiem drogiej platformy. Jej największymi atutami są własne kanały premium, dziecięcy Minimini i dokumentalny kanał Planet. Na dodatek nie został jeszcze rozstrzygnięty przetarg na prawa do piłkarskiej ekstraklasy, która od lat przyciąga miłośników futbolu do Cyfry+. A mierzy się z nią właśnie ITI. Zwycięstwo tego drugiego może zmienić pozycje na podium polskiego rynku platform satelitarnych.

Oferty platform cyfrowych na poziomie podstawowych pakietów przestały mieć znaczące różnice. Głównym argumentem przy wyborze zostaną: cena oraz nowinki technologiczne. Przy tym pierwszym wygrywa Cyfrowy Polsat, chociaż ITI oferuje jeszcze ciekawą ofertę prepaid w cenie 10-40 zł/mc. Natomiast technologicznie N oferuje już w zestawach dedykowane tunery z prostą obsługą i duża ilością dodatkowych funkcji.

Rynek się powoli nasyca, a ceny raczej delikatnie rosną. W walce o klienta najważniejsze będą unikalne treści i nowe funkcjonalności. Chociażby kanał testowy 3D, który podnosi postrzeganie platformy jako nowoczesna, mimo iż rynek telewizorów 3D raczej dopiero raczkuje.

P.S. Na ulicach można zobaczyć tajemnicze billboardy „zmieniamy telewizję”. Domena na nich reklamowana należy do agencji odpowiedzialnej za niektóre kreacje TP. Chociaż same grafiki pasują bardziej pod Samsunga.

P.S. 2 – Tekst pisany na iPadzie… Da się? Da.

Paweł Okopień: Student międzynarodowych stosunków gospodarczych, w wolnych chwilach nurek. Uważny obserwator mikroblogów. Interesuje się HDTV.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst