MWC: HTC z największą ofertą mobilną w historii
HTC, jeden z liderów zarówno całego rynku smartfonów, jak i niszy urządzeń z systemem Google'a - Androidem przygotował bogatą ofertę na rok 2011. Będzie aż pięć nowych smartfonów oraz jeden tablet. Na szczególną uwagę zasługują dwa telefony ze zintegrowanym Facebookiem - to one mają stanowić wyróżnik HTC na rynku. Tablet HTC Flyer raczej rozczarowuje.
Z wielką pompą - choć nie bez kłopotów technicznych, HTC przedstawił bogatą paletę nowych produktów na czele z tabletem HTC Flyer oraz pięcioma nowymi smartfonami w pięknej scenerii barcelońskiego teatru Llure podczas targów Mobile World Congress. Nowe smartfony to znane z wcześniejszych wcieleń: Desire S, Wildfire S oraz Incredible S oraz dwa zupełnie nowe urządzenia - Cha Cha oraz Salsa. Szczególnie te dwa ostatnie mogą być mocnym argumentem HTC na tegoroczny sezon. Pierwsze trzy są po typowym w branży liftingiem i raczej niczym nowym nie zaskakują.
Cha Cha oraz Salsa są silnie zintegrowane z Facebookiem. Występujący w formie nagranego wcześniej wideo Mark Zuckerberg mówił, że w 2011 r. należy oczekiwać wielu smartfonów, które będą silnie zintegrowane z Facebookiem. W przypadku nowych urządzeń od HTC ta integracja polegać będzie na specjalnym przycisku "F", którym szybko, bez konieczności odwiedzania strony internetowej lub też aplikacji wykorzystamy jedną z usług Facebooka. I tak na przykład, słuchając muzyki, przyciskiem F szybko udostępnimy naszym kontaktom status z informacją o tym, czego słuchamy. Będąc w restauracji przyciskiem F szybko umieścimy wirtualną pinezkę (tzw. check-in). Surfując po internecie przycisk F wyśle link do strony z odpowiednim komentarzem do naszych znajomych. Z przyciskiem F, w każdym miejscu HTC Sense (specjalna nakładka HTC na system operacyjny Android) będziemy mogli opublikować status na Facebooku bądź też przejść do czatu ze znajomymi.
Z prezentacji działania tego przycisku na konferencji HTC można wnioskować, że może być to hit wśród młodszej grupy konsumentów. Jednak w obliczu stwierdzenia Zuckerberga o tym, że wkrótce wiele będzie telefonów ze zintegrowanym Facebookiem, otwartym pozostaje pytanie, czy HTC Cha Cha oraz Salsa będą przekonujące dla konsumentów. Nowe urządzenia działają na wersji Androida 2.3.3 z najnowszą wersję HTC Sense.
Tablet Flyer zaprezentowany przez HTC w Barcelonie raczej rozczarowuje, choć nie brak w nim paru ciekawych innowacji. Rozczarowuje głównie 7-calowym ekranem, który w podobnych urządzeniach od alternatywnych producentów nie sprawdza się najlepiej (np. strasznie trudno trafić w wybrane przyciski wirtualnej klawiatury) oraz starą wersją Androida 2.2, która - jak wiemy po oświadczeniu samego Google'a - nie jest w pełni dostosowana do działania na tabletach. Wprawdzie HTC przekonuje, że na nowo napisana nakładka na system HTC Sense uwalnia tablet od ograniczeń Androida 2.2 i będzie możliwość aktualizacji systemu do wersji Honeycomb (3.0), ale lekki niesmak z tym związany pozostaje.
Czym HTC Flyer zaskakuje to? innowacyjny sposób wykorzystania rysika. Technologia HTC Scribe - bo tak się nowa usługa nazywa - to połączenie pisma ręcznego z dotykowym ekranem. Można łatwo edytować notatki pisane na klawiaturze dotykowej - zaznaczać ważne elementy, podkreślać istotne fakty i automatycznie przerzucać treści choćby do kalendarza. Można zintegrować audio z notatką pisaną, co z pewnością przyda się na korporacyjnych nasiadówkach. Ten nowy sposób notowania wydaje się nieść spory potencjał. HTC współpracował z liderem notatek w chmurze - Evernote przy tworzeniu dedykowanego klienta z wykorzystaniem nowej technologii Scribe. Mimo z natury przestarzałego w myśleniu o urządzeniach mobilnych rysika, Scribe - czyli "cyfrowy atrament" wydaje się czymś ciekawym.
HTC inwestuje również we własną platformę dystrybucji treści rozrywkowej - HTC Watch to serwis pobierania wideo na żądanie, a współpraca z OnLive przynosi nowy poziom gier mobilnych integrując je z chmurą - pozostając w ekosystemie HTC, można zacząć grać na tablecie by wznowić zabawę na smartfonie podpiętym do telewizora.
Mimo tych innowacyjności, tablet HTC Flyer nie robi aż tak dobrego wrażenia jak choćby zaprezentowany wczoraj tablet LG. Jedno jest jednak pewne - w połowie tego roku zainteresowani tabletami konsumenci będą mieli z czego wybierać. Jestem przekonany, że swoje miejsce na rynku znajdzie również tablet HTC.
Rok 2010 był szczególnie udany dla HTC. Nie dość, że firma sprzedała rekordową dla siebie liczbę 25 mln urządzeń, to na dodatek w ciągu ostatniego 1,5 roku świadomość marki HTC wzrosła czterokrotnie do wysokiego współczynnika 50%. To dlatego na 2011 r. przygotowano największą w historii ofertę mobilną - by wyjść na przeciw rosnącemu zainteresowaniu nie tylko smartfonami, ale również marką HTC. Mimo, iż Koreańczycy nie przedstawili dziś wyjątkowych innowacji, wydaje się, że nowymi modelami smartfonów w każdej półce cenowej: taniej, średniej i drogiej, uda się HTC korzystać ze wzrostów na niesamowicie szybko rosnącym rynku mobilnym.
Poniżej dwa krótkie materiały wideo z pokazu HTC Flyer po konferencji HTC.