REKLAMA

Ile tabletów to dużo tabletów

05.02.2010 09.30
Ile tabletów to dużo tabletów
REKLAMA
REKLAMA

Tabletowa gorączka nie ustaje i przechodzi od etapu „do czego w ogóle ten tablet” do odpowiedzi na pytanie „ile iPadów Apple sprzeda”. Renomowana analityczna firma ABI Research jest przekonana, że nowa kategoria medialnych tabletów wystrzeli do 57 milionów sztuk w 2015 r. Dla porównania – komputerów PC sprzedało się w 2009 r. w 300 mln sztukach.

57 milionów to byłoby naprawdę coś. Coś znacznie większego niż kategoria netbooków, których według różnych szacunków sprzedało się w 2009 r. około 20 milionów. Według ABI Research za nagłym wzrostem zainteresowania kategorią, która przecież co najmniej w wersji sprzętowej istnieje od wielu lat, leży planowany sukces sprzedaży iPada. Wprawdzie ABI nie prognozuje szczegółowo sprzedaży iPada, ale przewiduje sprzedaż ponad 4 mln sztuk tabletów na całym rynku. Na razie potwierdzony debiut w 2009 2010 r. mamy dwóch tabletów – iPada od Apple i JooJoo od Fusion Garage. Możliwe, że pojawią się także tablety z systemem operacyjnym Google Chrome, bo chyba nie bez powodu internetowy gigant pokazał swój koncept właśnie teraz. Pamiętamy także o tym, co szef Microsoftu Steve Ballmer pokazał podczas niedawnej konferencji własnej firmy.

ABI Research definiuje tablet jako urządzenie z dotykowym ekranem o wymiarach pomiędzy 5 a 11 cali, z połączeniem internetowych WiFi oraz przystosowaniem do wideo oraz gier. Główny nacisk tabletów medialnych położony jest jednak na rozrywkę. Nie zastąpi o więc laptopa, netbooka oraz telefonu komórkowego; będzie dodatkowym produktem o charakterze luksusowym dla bogatych, industrializowanych rynków. Ładna to definicja, która nie przystaje do tego, czym tablety były jeszcze w połowie stycznia?

ABI Research nie prognozuje szczegółowo sprzedaży iPada, ale od czego mamy zastępy innych analityków. Charlie Wolf z Needham & Co. jest przekonany, że Apple sprzeda 2 miliony iPadów w roku fiskalnym 2010 r., czyli w zasadzie w pół roku (jeśli iPad wystartuje na przełomie marca i kwietnia; wiemy, że rok fiskalny kończy się dla Apple’a we wrześniu). 6 milionów iPadów ma być sprzedanych w rok fiskalnym 2011. Sprawdźmy co mówią dwaj inni: historycznie najbardziej optymistyczny dla prognoz Apple’a – Brian Marshall z Broadpoint AmTech oraz ceniony za najbardziej trafne prognozy – Gene Munster z Piper Jaffray. Ten pierwszy jest przekonany, że w kalendarzowym roku 2010 Apple sprzeda 7 mln iPadów (czyli w 3 kwartały). Ten drugi uważa, że Apple sprzeda w pierwszym roku dostępności (czyli w 4 kwartały) iPada od 3 do 4 mln sztuk.

Sprawdzimy analityków na koniec kalendarzowego roku 2010 r. Dziś wydaje się, że ich projekcje nie są zbytnio przesadzone skoro iPhone’ów w pierwszych pięciu kwartałach dostępności sprzedało się 6,1 mln sztuk. Pamiętamy jednak, że była to dostępność jedynie na macierzystym dla Apple’a rynku amerykańskim. iPad ma zadebiutować na rynkach światowych tylko miesiąc po debiucie w Stanach Zjednoczonych, czyli na przełomie kwietnia i maja.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA