Użytkownicy iPhone'a nie lubią reklam
Wyniki badań przedstawionych przez firmę Chitika, która przeanalizowała 92 miliony wyświetleń stron internetowych nie pozostawiają wątpliwości - użytkownicy urządzeń mobilnych nie klikają w reklamy tak często jak ci, przegladający internet na komputerach. To dość odmienna konstatacja od dotychczasowych optymistycznych prognoz dla rynku mobilnej reklamy.
Co więcej, największa grupa użytkowników urządzeń mobilnych - czyli ci buszujący w internecie za pomocą iPhone'ów (66% według tego samego raportu) - są najmniej czuli na wdzięki mobilnych reklam.
Chitika przeanalizowała 92 milion odsłon stron internetowych z reklamami. 1,3 miliona z nich (czyli około 1,5%) było wygenerowanych przez urządzenia mobilne. Użytkownicy komputerów klikali w reklamy z 0,83% częstotliwością, w przeciwieństwie do użytkowników urządzeń mobilnych, którzy wygenerowali jedynie 0,48% kliknięć. Najczęściej w reklamy klikali posiadacze Palma Pre (prawie 0,90%), a najmniej ci, którzy w rękach mieli iPhone'y (0,30%).
Wprawdzie nie sposób nie odnieść wrażenia, że 1,3 miliona odsłon reklam na urządzeniach mobilnych to niezbyt reprezentatywna grupa, to i tak wynik jest dość zaskakujący. Szczególnie dla start-upu AdMob, który specjalizuje się w reklamach na urządzeniach przenośnych. Wydawało się, że kontekstowa reklama szybko rozprzestrzeni i zadomowi się na urządzeniach mobilnych, bo ich użytkownicy mogli być najbardziej łakomym kąskiem dla reklamodawców. Jednak po szumnych zapowiedziach gdzieś dwa lata temu nie przyszedł zalew udanej, kontekstowej reklamy mobilnej.
Podobna sytuacja ma miejsce na rynku aplikacji mobilnych. Po wybuchu supernowej w postaci AppStore i iPhone'a analitycy rynku reklamy szybko ogłosili powstanie nowego, wielkiego kanału dla kreacji marketingowej. W dwa lata po powstaniu AppStore widać, że jak na razie jest on samotną wyspą na oceanie, bo zarówno liczba deweloperów, jak i aplikacji na inne urządzenia mobilne nie powala wielką liczbą. Wprawdzie istnieją już zarówno sklepy z aplikacjami na Google Android, telefony Nokii z Symbian OS oraz Marketplace dla Windows Mobile, ale ich rozwój nie jest tak spektakularny i dynamiczny jak ten, który jest dziełem AppStore. To samo tyczy się powstawania mobilnych wersji popularnych stron i serwisów internetowych - niby powstają, ale tempo z jakim to czynią nie jest porażające.
Całość raportu dostępna na stronach firmy Chitika.