Debiuty iPhone OS X 3.0 oraz iPhone 3GS
Dzisiaj, tj. 17 czerwca 2009 roku o godz. 19 czasu polskiego debiutuje nowy mobilny system operacyjny firmy Apple - iPhone OS X 3.0. Dwa dni później, 19 czerwca, na ośmiu rynkach (USA, UK, Kanada, Niemcy, Francja, Szwajcaria, Włochy i Hiszpania) dostępna będzie nowa wersja smartfonu Apple - iPhone 3GS. W Polsce nowy iPhone planowany jest na lipiec.
Nowa wersja mobilnego systemu operacyjnego nie przynosi rewolucyjnych zmian w funkcjonalności iPhone'a. Zmiany zaprezentowane przez Apple w nowym mobilnym OS były postulowane przez większość użytkowników poprzednich dwóch generacji iPhone'a. Z najważniejszych nowych funkcjonalności warto wymienić: kopiuj/wklej, horyzontalną klawiaturę dla wszystkich aplikacji, obsługę wiadomości multimedialnych, nowy ekran z zaawansowanym wyszukiwaniem, możliwość udostępniania połączenia internetowego oraz synchronizację notatek. iPhone OS X 3.0 będzie dostępne dla wszystkich generacji iPhone'a w obiegu, czyli: pierwszej generacji, 3G oraz 3GS.
Lista wszystkich zmian dostępna jest na stronach Apple.
Dużo więcej zamieszania na rynku mobilnych urządzeń przyniesie biznesowy aspekt nowego oprogramowania. Apple wdrożyło bowiem kilka niezwykle istotnych zmian w biznesowym modelu Programu Deweloperskiego iPhone. Rezultatem jest jeszcze bardziej przyjazny interfejs zakupowy dla klientów AppStore. Deweloperzy będą mogli sprzedawać dodatkowy kontent wewnątrz swoich aplikacji, co do tej pory było niemożliwe, ponieważ zakup aplikacji był jednorazowy i ostateczny. Dzięki wdrożeniu mikropłatności deweloperzy oraz Apple będą mieli możliwość wyciśnięcia z klientów AppStore dużo więcej pieniędzy niż dotychczas.
O znaczeniu mikropłatności w nowej wersji iPhone OS X 3.0 pisałem tutaj.
Zmiany w AppStore to nie jedyny powód, dla którego przepływ pieniądza wokół iPhone'a będzie w najbliższych miesiącach wzmożony. Apple udostępniło producentom osprzętu możliwość przekształcenia iPhone'a w panel kontrolujący praktycznie dowolne urządzenie elektryczne. Dzięki temu w najbliższej przyszłości czeka nas zalew nowego oprogramowania, które będzie dedykowane zewnętrznym urządzeniom podpiętym do iPhone'a. To otworzy wręcz nieprawdopodobne możliwości rozwoju ekosystemu iPhone'a, na co z pewnością liczy Apple od lat hołdując właśnie takiemu modelowi biznesowemu wokół swoich produktów.
O znaczeniu przekształcania iPhone'a w panel kontrolujący dowolne urządzenie pisałem tutaj.
Nowy iPhone 3GS fabrycznie wyposażony będzie w najnowszą wersję systemu operacyjnego 3.0. Dodatkowo nowy iPhone przyniesie kilka nowych możliwości sprzętowych niedostępnych w modelach poprzednich generacji. iPhone 3GS będzie szybszy od swoich poprzedników, będzie posiadał lepszy aparat fotograficzny z możliwością nagrywania i edycji plików wideo, będzie miał wbudowany kompas oraz będzie oferował możliwość zarządzania głosowego urządzeniem. Dodatkowo bateria w nowym iPhone 3GS ma być o około 10% bardziej wydajna.
Na stronach Apple pojawił się "guided tour" iPhone'a 3GS prezentujący najważniejsze nowości w nowej wersji smartfonu Apple.
Mimo, iż potencjał zakupowy iPhone'a 3GS dla posiadaczy modeli 3G nie jest duży, jego sukces rynkowy jest raczej przesądzony. Najlepszy specjalista od Apple wśród wiodących amerykańskich analityków giełdowych Gene Munster z Piper Jaffray przewiduje sprzedaż pomiędzy 500 a 700 tysięcy w pierwszy weekend sprzedaży. To tylko nieco mniej w porównaniu do 1 miliona sprzedanych iPhone'ów 3G w pierwszy weekend dostępności rok temu. Munster w rozmowie z Jimem Goldmanem z CNBC przewiduje sprzedaż 1 miliona iPhone'ów 3G jeszcze w tym kwartale. Dałoby to w przybliżeniu około 20% ze wszystkich 5 milionów iPhone'ów, które Apple powinno sprzedać do końca czerwca.
iPhone 3GS będzie sprzedażowo wspierany przez iPhone'a 3G, który od czasu keynote Apple na konferencji WWDC dostępny jest po rewelacyjnej cenie 99 dolarów. To właśnie w tej decyzji szefów Apple obniżającej cenę wyjściową 3G (który przecież będzie wyposażony w dokładnie ten sam iPhone OS X 3.0) większość komentatorów widzi niezwykłą szansę Apple na zdobycie kolejnych punktów procentowych udziału w rynku smartfonów. Według Nielsena, najbardziej wyspecjalizowanej w rynku detalicznym firmie analitycznej na świecie, iPhone 3G dostępny za równowartość 99 dolarów kompletnie zmienia układ sił na rynku. Najprawdopodobniej ta decyzja cenowa Apple wymusi podobne decyzje innych wiodących dostawców smartfonów.
O znaczeniu obniżek cen po keynote WWDC pisałem tutaj.
Czerwiec 2009 roku przynosi bardzo istotne nowości wokół jednej z trzech głównych linii biznesowych Apple, a przy okazji debiuty iPhone OS X 3.0 oraz iPhone 3GS będą miały daleko idące reperkusje dla całego rynku przenośnych urządzeń mobilnych.