Gadu-Gadu rusza na podbój wirtualnej telefonii
Właściciel najpopularniejszego polskiego komunikatora internetowego Gadu-Gadu debiutuje na rynku wirtualnej telefonii komórkowej. Swoje usługi zaoferuje głównie użytkownikom mobilnej wersji komunikatora, których jest już ponad 1 milion. Głównym atutem usługi GaduAir to możliwość skojarzenia numeru telefonu komórkowego z numerem Gadu-Gadu oraz pełna integracja z pozostałymi serwisami firmy.
GG Network SA pracowało nad usługą GaduAir ponad dwa lata. Efektem jest dość innowacyjna jak na rynek polski oferta wirtualnej telefonii (MVNO) łącząca połączenia głosowe z szeregiem usług komunikacji internetowej. Za pomocą startera GaduAir oraz telefonu komórkowego użytkownicy komunikatora Gadu-Gadu mogą pozostać w stałym kontakcie nie będąc zalogowanym na komputerze. Mogą zadzwonić bezpośrednio na numer Gadu-Gadu, a rozmowa zostanie przekierowana na telefon użytkownika. Z GaduAir za darmo skorzystają także z mobilnej wersji Gadu-Gadu, ustawią status na mikroblogu Blip, czy wyślą zdjęcie do serwisu MojaGeneracja. Telefony można zsynchronizować z kontaktami komunikatora Gadu-Gadu. Partnerem GG Network przy projekcie GaduAir jest Polkomtel (operator sieci Plus).
GaduAir to oferta tylko pre-paidowa, chociaż GG Network nie wyklucza, że w przyszłości zaoferuje także usługi abonamentowe. Pakiety startowe mają być dostępne online ze strony www.gaduair.pl (w momencie pisania tego tekstu strona jeszcze nie działała) oraz fizycznie na terenie całego kraju m.in w punktach sprzedaży Kolportera. Ceny połączeń głosowych rozpoczynają się od 29 groszy, wysłanie wiadomości SMS od 15 grozy, a MMS - 30 gr. Połączenia z internetem rozliczane są w cenie 1gr za każde 20 kB danych. W podstawowej ofercie użytkownik dostaje pakiet 20 MB transmisji danych internetowych. Przy każdym doładowaniu konta można uzyskać dodatkowe pakiety internetowe zamienne na minuty w usłudze naGłos oraz pakiety kwotowe na inne usługi.
GG Network SA posiada bazę ponad 6 milionów użytkowników komunikatora internetowego Gadu-Gadu. Z usług płatnego mobilnego Gadu-Gadu na telefon komórkowy korzysta już 1 milion użytkowników i to oni stanowią naturalną grupę docelową GaduAir. Użytkownicy mobilnego Gadu-Gadu mają docenić zalety nowej oferty MVNO, a w szczególności możliwość skojarzenia numeru telefonu komórkowego z numerem Gadu-Gadu oraz pełną integrację z innymi serwisami firmy, głównie serwisem mikroblogowym Blip oraz portalem społecznościowym MojaGeneracja.
GG Network nie podaje wartości inwestycji ani nie określa oczekiwanej liczby klientów GaduAir. Przedstawiciele zarządu spółki tłumaczą, iż jest to projekt długoterminowy, który wychodzi naprzeciw zmieniającym się trendom w mobilnej komunikacji. Coraz częściej korzystamy bowiem z zaawansowanych telefonów komórkowych, takich jak iPhone, czy G1 z Google Android, których bardziej niż do dzwonienia używamy do komunikacji w Internecie. Nie bez znaczenia jest także szybki rozwój serwisu mikroblogowego Blip. Według zapewnień przedstawicieli GG Network liczba realnych użytkowników Blipa wzrosła w ciągu ostatniego miesiąca o 100% do 130 tysięcy. Z GaduAir użytkownicy polskiego odpowiednika Twittera będą mieli możliwość bezpośredniego i darmowego korzystania z serwisu.
Po początkowym boomie rynek wirtualnej telefonii komórkowej MNVO przeżywa poważny kryzys. Właściciel Gadu-Gadu wierzy jednak, że w długoterminowym okresie GaduAir osiągnie sukces, ponieważ proces przechodzenia na pełną integrację telefonii z internetem jest procesem nieodwracalnym.
AKTUALIZACJA: Zapraszam także na strony Newsweeka do przeczytania mojego artykułu pt. "Gadu-Gadu wchodzi w komórki".