REKLAMA
  1. Spider's Web
  2. Technologie

Najbardziej zielona kampania reklamowa od Apple

25.11.2008
10:30
REKLAMA
REKLAMA

Apple nie przestaje zadziwiać. Właśnie przygotowano nową kampanię reklamową promującą odświeżoną linię notebooków Apple. Nie skupiono się w niej na promocji nowego dizajnu, nowych rozwiązań technologicznych ani nawet na nowym szklanym i bezprzyciskowym gładziku. W nowych reklamach Apple zachwala? ekologiczność swoich produktów.

Bardzo odważny to ruch. Jest niezwykle trudno przeforsować kreację opartą na „aspektach środowiskowych” u decydentów, których pieniądze mają być wydane na kampanię. Czemu? Ciągle panuje przekonanie, że konsumenci w bardzo ograniczonym stopniu zapatrują się na ekologiczność produktów, które kupują. Takie myślenie jest szczególnie zakorzenione w przypadku dóbr tak zwanych trwałych, do których komputery na pewno się klasyfikują. Oczywiście, coraz częściej segregujemy śmieci, rezygnujemy z plastikowych toreb na rzecz tych z papieru, a jak kupujemy kosmetyki, to sprawdzamy, czy nie były testowane na zwierzętach. Badania potwierdzają jednak, że kiedy kupujemy nowy telewizor, aparat fotograficzny, czy właśnie notebooka, to raczej jego energooszczędności, czy użytych do jego konstrukcji materiałów nie analizujemy pod kątem przyjazności dla środowiska.

Apple było ostatnio atakowane przez Greenpeace i inne organizacje ekologiczne za brak rozwiązań przyjaznych dla środowiska. W czerwcowym rankingu Greenpeace Apple zajęło dalekie 11 miejsce na 18 wiodących firm technologicznych świata, gdzie badano ekologiczność użytych materiałów do konstrukcji popularnych produktów. Miesiąc wcześniej, w maju, Apple zajęło ostatnie dwunaste miejsce wśród producentów elektroniki i dostawców komputerów osobistych w rankingu Climate Mount na firmy dbające o zmiany klimatyczne na świecie. Producent MacBooka był jedynym producentem elektroniki w rankingu, który otrzymał ocenę „stagnacja” w porównaniu do poprzedniego roku. Produkty Apple nie uzyskały rekomendacji dla „klientów, którzy dbają o klimat na świecie”.

Czy niepochlebne oceny organizacji ekologicznych zmusiły Apple do przygotowania najbardziej zielonej kampanii reklamowej w historii? Trudno w to uwierzyć. Podczas ostatniego keynote , na którym prezentowano nowe MacBooki wiceprezes firmy i słynny projektant, Jonathan Ive , pięknie opowiadał o nowym sposobie wykonywania obudowy do MacBooków z jednego kawałka aluminium. Steve Jobs poświęcił kilka chwil na podkreślenie ważnych aspektów proekologicznych, które nowe notebooki Apple realizują. Nikt chyba jednak nie sądził, że wkrótce Apple odpali całą kreację marketingową opartą o ekologiczność swoich produktów. Wystąpienia zarówno Ive’a, jak i Jobsa, traktowano raczej jako odpowiednie, poprawnie polityczne zachowanie.

Ciekawe jak rynek i analitycy odbiorą nową kampanię reklamową notebooków Apple. Mimo wszystko wydaje się, że Apple szybko wróci do doskonale prowadzonej komunikacji opartej na podkreślaniu wyjątkowych rozwiązań w kontekście opozycji do standardów rynkowych. Warto również pamiętać, że „zielona kampania” notebooków Apple jest równolegle prowadzona z kolejnymi odsłonami „Get a Mac „. To może sugerować, że „najbardziej zielona linia notebooków na świecie” ma za zadanie bardziej poszerzyć aspekt komunikacyjny wokół marki MacBook niż się na niej w głównej mierze opierać.

Tymczasem warto odwiedzić nowe strony Apple prezentujące proekologiczne aspekty nowych MacBooków oraz zapoznać się z poprawną, stonowaną i cieplutką reklamą Apple.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA