REKLAMA

Twitter obchodzi 6 urodziny. No i co z tego? W Polsce wciąż niewiele znaczy

Wczoraj Twitter świętował swoje 6 urodziny. Serwis ten przyciągnął w tym czasie do siebie ponad 350 milionów użytkowników z całego świata. Dostępny jest w kilkudziesięciu wersjach językowych, w tym od niedawna w polskiej. Jednak jedynie w Japonii może pochwalić się większą liczbą użytkowników niż Facebook. Choć wciąż jest o nim głośno, to w większości krajów nie zrobił większej furory. Czy jest szansa, że Twitter jeszcze stanie się liczącą siecią społecznościową w Polsce?

Twitter obchodzi 6 urodziny. No i co z tego? W Polsce wciąż niewiele znaczy
REKLAMA

Przede wszystkim dopiero całkiem niedawno Twitter na serio zaczął zajmować się próbami komercjalizacji swojego produktu i wciąż przychodzi to z trudem. Łatwiej jest zarobić na Twitterze większym korporacjom (na przykład sprzedaż komputerów Dell), niż samemu Twitterowi. Dopiero teraz Twitter ma zamiar serwować reklamy użytkownikom urządzeń mobilnym i to powinien być ruch, który pozwoli firmie osiągać znaczące przychody.

Czy Twitter jest świetnym serwisem? Owszem - o ile grono naszych obserwatorów potrafi czytać ze zrozumieniem treści zawarte w 140 znakach - możemy dostarczać i otrzymywać naprawdę ciekawe materiały. Twitter to miejsce, gdzie odbywają się całkiem ciekawe dyskusje oraz gdzie najważniejsze informacje ze świata pojawiają się jako pierwsze. Twitter był świadkiem Arabskiej Wiosny, protestów w Iranie, śmierci Micheala Jacksona, awaryjnego lądowania na rzece Hudson, fenomenu Justina Bibera, czy też finałów rozgrywek Super Bowl. Świetnie sprawuje się w komunikacji polityków czy marek - w Polsce największe oklaski należą się ekipie z agencji Euro RCSG, która od ponad roku prowadzi profil Samsunga Polska na Twitterze i robią to na światowym poziomie.

REKLAMA

Niestety przykład @SamsungPolska jest osamotniony - dla większości firm Twitter to serwis jednostronnej komunikacji, jednokierunkowej tuby propagandowej. Pod szyldem działań e-PR, wielu wciąż zapomina o R od Relations. Brakuje relacji pomiędzy firmami, politykami, a ich konsumentami i wyborcami. Większość dyskusji na Twitterze ogranicza się do grupek paru zapaleńców. Z trudem można w ogóle znaleźć tu osoby, które nie są ściśle powiązane z branżą IT, marketingiem, dziennikarstwem. Mimo silnej promocji w mediach, chociażby dzięki olbrzymiemu buzzowi w trakcie kampanii wyborczej, Twitter raczej nie zyskuje otwartej społeczności użytkowników z różnych miejsc internetu.

Ten stan powodowany jest przede wszystkim niechęcią do funkcjonowania w dwóch lub więcej miejscach społecznościowych. To Facebook przejął kontakty rodzinne, koleżeńskie i służbowe - to tam Polacy dzielą się swoimi myślami, zdjęciami i polecają sobie treści. Robią to jednak z osobami, które w jakiś sposób znają. Twitter nie daje tego poczucia prywatności, jaki oferują serwisy stricte społecznościowe, a nie mikroblogowe. Przede wszystkim jednak zmusza do kreacji treści, a to wymaga od nas odrobiny czasu i myślenia.

Twitter w Polsce wciąż ma problemy wieku dziecięcego. Przeciętny użytkownik - nawet jeśli będzie chciał wejść w świat Twittera - to szybko z niego ucieknie, ponieważ w świecie ćwierkającego ptaszka nie otaczają go znajomi. O tweetach się mówi w telewizorze, na portalach, ale z Twittera nie korzysta się na skalę masową. Większość młodych ludzi bez trudu powie czym jest Twitter, jednak już na pytanie czy korzysta odpowie przecząco.

REKLAMA

Nie można jednak przekreślać Twittera, mówić o jego śmierci, czy upadku - będzie on jeszcze przez długi czas funkcjonował sobie w Polsce w sposób jaki dziś funkcjonuje. Na razie Twitter wygrał z wszystkimi innymi mikroblogami w Polsce, bo czy ktoś mówi jeszcze dziś o jakiś nadziejach dla Blipa czy Flakera? Twitter wzbudza emocje, choć są to emocje niewspółmierne do swojego obecnego stanu rozwoju. Dziś króluje w Polsce Facebook i na razie nie ma żadnych pestpektyw by to się zmieniło na korzyść Twittera czy Google+.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-04-03T20:38:19+02:00
Aktualizacja: 2025-04-03T08:04:41+02:00
Aktualizacja: 2025-04-03T06:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-02T21:35:00+02:00
Aktualizacja: 2025-04-02T18:25:33+02:00
Aktualizacja: 2025-04-02T17:35:28+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA