REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes

Podlasie ogarnęła gorączka internetowa. Najwięcej e-sklepów powstaje właśnie w tym regionie

77 proc. Polaków kupuje już sieci, 35 proc. robi tam nawet zakupy spożywcze. Trudno się dziwić, że z roku na rok przybywa firm, które decydują się na rozpoczęcie sprzedaży w internecie. Ostatnio boom na sklepy internetowe wybuchł na Podlasiu.

13.06.2022
18:22
e-commerce
REKLAMA

Od początku 2022 r. na poszerzenie działalności o handel w sieci i dopisanie do podstawowej działalności odpowiedniego kodu PKD zdecydowało się 9,6 tys. przedsiębiorców – wynika z analizy danych KRS przeprowadzonej przez Dun&Bradstreet.

REKLAMA

W latach 2018-2021 na taki ruch zdecydowało się 178 tys. firm, z czego aż 120 tys. w 2021 r. Firm, które jako główną działalność miały zarejestrowaną sprzedaż przez internet, jest obecnie w Polsce ok. 53 tys. Ogólna liczba polskich przedsiębiorców prowadzących handel w sieci przekracza 250 tys.

Te dane pokazują, jak wiele firm jest świadomych oczekiwań konsumentów i tego, jak kształtuje się rynek. Przedsiębiorcy, którzy uważnie obserwują trendy i wykorzystują je do budowania konkurencyjności, już na starcie wygrywają z tymi, którzy ociągają się w transformacji cyfrowej – przekonuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.

Najwięcej nowych e-sklepów przybywa na Podlasiu

Z danych Gemiusa wynika, że zakupy online robi już 77 proc. polskich internautów.

Całkowite zniesienie obostrzeń pandemicznych zapewne skłoniło część konsumentów do powrotu do zakupów stacjonarnych, lecz pomimo niewielkiego spadku udziału sprzedaży przez internet sumarycznie sprzedaż detaliczna online w dalszym ciągu rośnie. W cenach bieżących w kwietniu 2022 r. była o 33,4 proc. wyższa niż w kwietniu 2021 r. – przypomina CEO Advox.

Największy wzrost liczby zarejestrowanych w Polsce firm, które jako swoją główną działalność podają sprzedaż przez internet, miał miejsce w 2019 r. (26,5 proc.). Jak szacują eksperci z Dun & Bradstreet, ich liczba może w do końca roku przekroczyć 55 tys. Najszybciej sklepów internetowych przybywa na Podlasiu (w 2021 r. – 22 proc.), najwolniej w województwach podkarpackim i opolskim. W najlepszej kondycji finansowej są sklepy internetowe zarejestrowane w województwie małopolskim.

Najczęściej kod PKD dla handl internetowy do podstawowej działalności dodawały sklepy spożywcze. Zdecydowało się na to 4 tys. firm i to tylko w 2021 r. Z raportu Gemiusa wynika, że rozkwit przeżywa rynek e-grocery. Zakupy spożywcze w sieci robi 35 proc. internautów, a ponad połowa z nich zaczęła właśnie w ciągu ostatnich dwóch lat.

Segment e-grocery podbija polski internet

Wśród 120 tys. firm, które w ubiegłym roku poszerzyły podstawową działalność o sprzedaż internetową, największy odsetek stanowią firmy z sektora handlu hurtowego i detalicznego, natomiast ostatnie miejsce zajmuje administracja publiczna.

Nie jest to zaskakujące. Transformacja cyfrowa w przypadku sektora handlu hurtowego i detalicznego jest najłatwiejsza i najszybsza do przeprowadzenia. Jest również coraz bardziej wymagana z uwagi na wzmożoną konkurencję – uważa Rafał Gadomski, CEO Advox Studio

REKLAMA

Jak dodaje, zamawianie najpotrzebniejszych artykułów przez internet, do czego Polacy jeszcze w 2019 r., podchodzili raczej niechętnie, jest coraz częściej oferowane i wybierane przez konsumentów, zgodnie z trendem convenience.

Nie mogą za to cieszyć wyniki administracji publicznej, która wciąż jest niechętna do działania przy wykorzystaniu kanałów online. Pandemia pokazała, że szereg spraw można załatwić przy pomocy nowoczesnych technologii, a zdecydowanie się na tę formę w większym zakresie mogłoby rozwiązać szereg problemów – przekonuje szef Advox Studio.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA