Ciekawostki

Milion elektrycznych aut rocznie: Chińczycy już podołali temu wyzwaniu

Ciekawostki 02.01.2019 12 interakcji
Adam Majcherek
Adam Majcherek 02.01.2019

Milion elektrycznych aut rocznie: Chińczycy już podołali temu wyzwaniu

Adam Majcherek
Adam Majcherek02.01.2019
12 interakcji Dołącz do dyskusji

Choć sprzedaż samochodów w Chinach w 2018 kulała, elektryki zaliczyły spory wzrost. Milion aut rocznie, wliczając hybrydy plug-in, to wciąż i tak tylko 1/30 całej sprzedaży.

Od 2012 r. w Chinach co roku sprzedawano coraz więcej samochodów. W samym 2017 r. Chińczycy kupili prawie 29 milionów nowych aut wyprzedzając o prawie 12 milionów pojazdów wynik z rynku amerykańskiego i o ponad 13 milionów pojazdów sprzedaż w Unii Europejskiej. Jednak od połowy 2018 r. miesiąc w miesiąc tamtejszy rynek zaliczał ciągłe spadki w porównaniu z rokiem 2017 i według wstępnych obliczeń zakończył rok z wynikiem o 3 proc. niższym niż w roku 2017. Na ten rezultat złożyło się głównie zwolnienie gospodarcze oraz wojna celna między Chinami i Stanami Zjednoczonymi. 

Mimo ogólnego spadku, sprzedaż zelektryfikowanych aut wręcz wystrzeliła.

Na pełne dane za ubiegły rok jeszcze trzeba poczekać, ale już wyniki za 11 miesięcy robią wrażenie – w stosunku do tego samego okresu w 2017 r. sprzedaż podskoczyła aż o 68 proc.! Mowa nie tylko o samochodach elektrycznych – statystyki obejmują również samochody PHEV, czyli z hybrydy ładowane z gniazdka. W samym listopadzie sprzedało się 138 tys. elektryków i 31 tys. PHEV, a przez 11 miesięcy – w sumie 1,03 miliona (791 tys. samochodów elektrycznych i 239 tys. hybryd PHEV)! I to nie licząc zwykłych hybryd, które również sprzedają się znakomicie.

Na rynku nowych napędów najlepiej radzi sobie BYD, który sprzedał 148 tys. elektryków, hybryd i hybryd plug-in (PHEV). Prześcignął Toyotę, która sprzedała 139 tys. hybryd i hybryd plug-in. Trzeci na liście jest BAIC BJEV z wynikiem prawie 83 tys., a pierwszą piątkę zamykają Roewe (65,8 tys.) i Geely (43,2 tys.). Najpopularniejszym elektrycznym modelem na tamtym rynku jest BAIC EC, którego w 11 mies. wybrało prawie 50 tys. Chińczyków. Jeśli doliczymy hybrydy – na czele jest Corolla. Toyota sprzedała prawie 80 tys. hybrydowych egzemplarzy tego modelu. BYD wygrywa dzięki skumulowanej sprzedaży modeli Yuan EV, Tang PHEV, e5, e6, Qin oraz Song EV.

sprzedaż samochodów elektrycznych
Baic EC

Chińczycy kupują samochody elektryczne zdecydowanie chętniej niż reszta świata.

Podczas gdy w Chinach sprzedało się ponad milion samochodów ładowanych z gniazdka, w Stanach Zjednoczonych sprzedało się w tym samym okresie niecałe 313 tys., a w Europie – 345 tys. takich aut.W Stanach przoduje oczywiście Tesla, a Europejczycy najchętniej wybierają Nissana Leafa i Renault Zoe. Tesla z modelem S jest dopiero 6., wyprzedza ją jeszcze VW e-Golf, Mitsubishi Outlander PHEV i BMW i3.

Wygląda na to, że w Chinach faktycznie można już mówić o szczycie sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi. Według przewidywań analityków w 2019 r. sprzeda się tam 1,6 miliona samochodów elektrycznych i PHEV, o połowę więcej niż w 2018. Czas pokaże, czy w Stanach Zjednoczonych i Europie będzie podobnie. 

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać

Autoblog na Instagramie

Autoblog na Instagramie