Ciekawostki

Auta elektryczne są niezawodne, chyba że mówimy o Tesli. Raport TUV 2024 prawdę powie

Ciekawostki 20.11.2023 35 interakcji
Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk 20.11.2023

Auta elektryczne są niezawodne, chyba że mówimy o Tesli. Raport TUV 2024 prawdę powie

Mikołaj Adamczuk
Mikołaj Adamczuk20.11.2023
35 interakcji Dołącz do dyskusji

Według raportu TUV 2024, wśród trzyletnich Tesli Model 3, które zjawiły się na obowiązkowym badaniu technicznym w Niemczech, aż 15 proc. egzemplarzy miało na tyle poważne usterki, że ich właściciele zostali odprawieni z kwitkiem.

Samochody elektryczne mają prostszą konstrukcję od spalinowych rywali. Ten fakt jest jednym z sensowniejszych argumentów za zakupem wozu na prąd. Nie trzeba pilnować terminów wymiany oleju, martwić się tym, czy rozrząd jest umieszczony od strony skrzyni biegów czy od przodu (bo go wcale nie ma), regenerować turbosprężarki ani obserwować, czy skrzynia biegów przypadkiem nie zaczyna szarpać. Jest prosto i raczej bezproblemowo.

Potwierdza to raport TUV 2024

Doroczna analiza niemieckiego instytutu dotycząca niezawodności pokazuje, że w kwestii usterkowości (a raczej po prostu braku usterek) można polegać na modelach EV. Pod uwagę wzięto wyniki 10,2 mln obowiązkowych badań technicznych, które przeprowadzono za Odrą od lipca 2022 do czerwca 2023 r. Auta podzielono na kategorie wiekowe – przy czym po raz pierwszy wydzielono osobną na wozy w wieku od 12 do 13 lat. To pokłosie rosnącego średniego wieku samochodów w Niemczech. Gdzie są ci, którzy lamentują, że Polska to „złomowisko Europy”?

Raport TUV 2024: kto wygrał?

vw golf sportsvan

Niemieckiego przeglądu nie zaliczył mniej więcej co piąty samochód, który wjechał na stację kontroli. Dla porównania, w Polsce przegląd „oblewa” ok. 2,3 proc. aut. Co oczywiście nie tyle świadczy o lepszym stanie technicznych naszych wozów, a raczej o surowszych wymogach na Zachodzie.

Raport TUV 2024 pokazał, że najmniej awaryjne (lub najlepiej utrzymywane przez swoich właścicieli) 3- i 5-letnie auta to Volkswageny Golfy w odmianie Sportsvan i T-Rocki. Tylko 4,2 proc. tych aut nie przeszło przeglądów. Na drugim biegunie znalazło się BMW X5 (niemal 18 proc. porażek). W kategorii 6- i 7-letnich wozów Mazda CX-3 o włos wygrała z Audi TT. Najgorsza okazała się Dacia Dokker.

Wśród 8- i 9-letnich aut wygrał Mercedes B, a przegrała Dacia Dokker. W kategorii „12 i 13 lat” wygrało Audi TT, a najgorszy wynik znowu należy do Dacii, tym razem do Logana.

TUV 2024: co z autami 2- i 3-letnimi?

W najmłodszej kategorii wiekowej odsetek nieudanych przeglądów jest oczywiście dość niewielki. Średnia to 5,7 proc, a zwycięzca, którym ponownie okazał się VW Golf Sportsvan, został odrzucony tylko w 2 procentach prób. Kto okazał się najgorszy? To może być zaskoczeniem. Niechlubny tytuł straciła Dacia na rzecz… Tesli.

tuv 2024 tesla

Model 3 to samochód, który w swojej kategorii wiekowej zaliczył wyjątkowo kiepski wynik. Aż 14,9 proc. egzemplarzy zostało negatywnie ocenionych przez diagnostów, co oznacza, że miało poważne usterki. To oznacza, że Tesla Model 3 jest według raportu TUV 2024 mniej więcej tak awaryjna, jak… 13-letnie Audi.

Więcej o Tesli:

Dlaczego tak się stało?

Samochody elektryczne wypadły ogólnie w raporcie dobrze. Volkswagen e-Golf, produkowany do 2020 roku, został ogłoszony najmniej usterkowym autem kompaktowym i elektrycznym. W kategorii wiekowej 2-3 lata zajął czwarte miejsce. Tylko 2,6 proc. egzemplarzy przysporzyło diagnostom (a raczej właścicielom) problemy. Nieźle prezentuje się tez Renault Zoe (5,6 proc. aut z poważnymi awariami).

Co w ogóle może się psuć w „elektryku”, skoro – jak już ustaliliśmy – trudno tu o problemy z silnikiem czy skrzynią? Chodzi głównie o „zmęczone” hamulce, które cierpią, bo są zbyt rzadko używane. Kierowcy często korzystają z rekuperacji – czyli zdejmują nogę z gazu, a auto zwalnia. Pedał hamulca wciska się nieczęsto, więc na tarczach pojawia się nalot, a cały układ szybko nadaje się do wymiany. Kłopoty sprawiają też: zawieszenie, które musi radzić sobie z dodatkowymi „elektrycznymi” kilogramami i szybciej się w takim aucie zużywa, a także akumulator 12V. Dlaczego jednak Tesla zanotowała tak słaby wynik na tle innych modeli EV? Być może coś jest na rzeczy w narzekaniu na niską jakość produktów firmy Elona Muska. Podobno jest jednak stale poprawiana. Czekamy na kolejny raport.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać