Wiadomości

Chińczycy wchodzą do Tychów. Będą produkować tu swoje samochody elektryczne

Wiadomości 22.03.2024 72 interakcje
Marek Stawski
Marek Stawski 22.03.2024

Chińczycy wchodzą do Tychów. Będą produkować tu swoje samochody elektryczne

Marek Stawski
Marek Stawski22.03.2024
72 interakcje Dołącz do dyskusji

Według informacji agencji Reuters chiński producent ma rozpocząć produkcję samochodów elektrycznych w porozumieniu z koncernem Stellantis. I to jeszcze w tym roku, w polskiej fabryce w Tychach.

Agencja Reuters opublikowała artykuł, w którym podaje znaczące dla polskiego przemysłu informacje. Zdaniem informatorów związanych ze sprawą, wybór wytwórni dla samochodów elektrycznych, tworzonych we współpracy z chińskim koncernem Leapmotor padł na fabrykę na Śląsku.

Więcej nowości o Stellantis przeczytasz tutaj:

Leapmotor w Tychach – kiedy i dlaczego?

Produkcją ma się zająć konglomerat Leapmotor International, utworzony w ramach spółki joint-venture, której pakiet większościowy 51 proc. aktywów należy do Stellantis. Według informacji podawanych przez Reuters montaż ma się rozpocząć w drugim kwartale bieżącego roku. Plany w swojej początkowej fazie przewidują montaż SKD – czyli jedynie końcowe składanie komponentów uprzednio dostarczonych do tyskiej fabryki.

Początkowo rozważano wdrożenie elektryków do produkcji w fiatowskiej macierzy w Mirafiori, ale jednak do tego nie dojdzie. Najbardziej prawdopodobną przyczyną są niedawne nieporozumienia Stellantis z włoskim rządem.

Leapmotor, czyli najnowsza marka Stellantis

Leapmotor to chińska marka o względnie krótkiej historii. Firma została założona jako start-up w 2015 roku, a cztery lata później pokazała swój pierwszy model samochodu – kompaktowe coupe o napędzie elektrycznym pod nazwą S01. W języku angielskim słowo „leap” oznacza „skok”, co ma symbolizować technologiczny skok naprzód serwowany przez producenta.

W październiku 2023 Stellantis za 1,6 miliarda dolarów zakupiło 20 proc. udziałów producenta z miasta Hangzhou. Tym samym wygrali mały wyścig z chińskim oddziałem Volkswagen AG, czyli FAW-VW. Według wcześniejszych ustaleń, wraz z początkiem 2024 roku Leapmotor weszło w skład koncernu Stellantis jako piętnasta marka, a także jako pierwsza spoza Europy i Stanów Zjednoczonych.

Leapmotor T03, fot. Leapmotor

Obecna gama modelowa Leapmotor składa się z pięciu modeli, z których wszystkie mają napęd elektryczny. Oprócz wcześniej wspomnianego S01, oferowane są SUV-y C10 i C11, średniej klasy sedan C01 oraz niewielki T03. To właśnie elektryczny maluch ma być tym, którego produkcja ruszy na południu Polski. Jego cena na rodzimym rynku wynosi jedynie 79,5 tys. juanów (niecałe 44 tys. zł). Napędza go silnik elektryczny o mocy 74 KM, a jego zasięg wynosi 403 km. Czyli dostaniemy elektryka na miarę naszych możliwości. Szkoda tylko, że nie będzie to nasza własna konstrukcja.

Źródło: Reuters

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać