Wiadomości

Porsche 911 ma hybrydę w nosie albo w kuprze. Odważna deklaracja producenta

Wiadomości 12.11.2021 61 interakcji

Porsche 911 ma hybrydę w nosie albo w kuprze. Odważna deklaracja producenta

Paweł Grabowski
Paweł Grabowski12.11.2021
61 interakcji Dołącz do dyskusji

Skoro już wiemy, że Porsche 911 będzie miało napęd hybrydowy, to pozostaje się tylko zastanowić, gdzie inżynierowie umieszczą silnik elektryczny. 

Porsche 911 to jeden z ostatnich bastionów spalinowej motoryzacji w wydaniu sportowym. Ma fenomenalne właściwości jezdne, silnik teoretycznie w złym miejscu i wygląda świetnie. Można się silić na nieśmieszne żarty, że to tylko Volkswagen Garbus w przebraniu, albo że to rozwinięcie skradzionego projektu Ledwinki, ale nie można odmówić mu tego, że przez dekady był obiektem marzeń, wyznacznikiem tego jak powinien jeździć samochód dający frajdę. To do 911 porównywano inne samochody, to o nim marzą dzieci i dorośli na całym świecie. Jednak czasy się zmieniają i wkrótce do klasycznego sześciocylindrowego boksera napędzającego 911 dojdzie silnik elektryczny. Ma się to stać jeszcze w trakcie cyklu życia obecnej generacji (992).

porsche 911 hybrid
Najlepsze Porsche 911 (Autor)

Porsche 911 Hybrid nie będzie plug-inem

Oliver Blume — CEO Porsche powiedział, że 911 będzie hybrydą, ale nie typu plug-in, tylko bardziej wydajną — rodem ze sportów motorowych. Niestety nie wiemy, jak według Porsche wygląda hybryda, która lepiej nadaje się do samochodu sportowego. W końcu model 918 Spyder był hybrydą plug-in, a nie można mu przecież odmówić tego, że jest bardzo sportowym samochodem. Może pan Blume mówi o zwykłym układzie mild hybrid, a może ma na myśli klasyczną hybrydę? Niektórzy twierdzą, że do 911 trafi rozwinięta wersja napędu z wyścigowego Porsche 919 Hybrid.

Inni mówią, że będzie to układ, który Porsche zastosuje w wyścigach LMDh, czyli długodystansowych wyścigach pod auspicjami FIA, których rozpoczną się w 2023 roku. Dla tej serii wyścigów przewidziano standaryzowany układ hybrydowy. Jego elementem jest elektryczny silnik produkcji Boscha, który dostarcza do 50 kW mocy. Litowo-jonową baterię wyprodukuje Williams, a skrzynię biegów firma Xtrac. Pozostałe regulacje w zakresie wyścigów LMDh mówią o 500 kW łącznej mocy silnika elektrycznego i spalinowego. Co ciekawe, silnik elektryczny uruchamia się dopiero po osiągnięciu prędkości 120 km/h.

Tak wyglądają testy 911 Hybrid na torze Nurburgring:

Prawdopodobnie, w celu zachowania właściwego rozkładu masy, silnik elektryczny trafi na przód samochodu, a baterie zostaną umieszczone pomiędzy osiami.  Jeżeli przypuszczenia dotyczące użycia układu z wyścigów LMDh się sprawdzą, to hybrydowe 911 będzie najmocniejszą wersją obecnej generacji.

porsche 911 hybrid
Zdania ekspertów w kwestii najlepszego Porsche 911 są podzielone (Redakcja).

Oczywiście Porsche może użyć zupełnie innego układu. Generacja 992 została zaprojektowana w taki sposób, żeby można było zastosować w niej układ hybrydowy typu plug-in. Mówił o tym ich szef rozwoju zaraz po premierze nowej 911. Do tej pory spekulowano, że po prostu użyją układu z hybrydowej Panamery.

porsche 911
Eksperci się nie znają — to jest najlepsze Porsche 911 [Piotr Szary].
Wariant hybrydowy trafi na rynek nie wcześniej niż w 2024 roku, akurat po 6 latach obecności generacji 992 na rynku. To doskonała okazja do przeprowadzenia liftingu.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać