Wiadomości / Klasyki

W tegorocznym Rajdzie Dakar po raz pierwszy startują klasyki. W tym tylnosilnikowa Skoda 130 LR

Wiadomości / Klasyki 07.01.2021 157 interakcji
Piotr Szary
Piotr Szary 07.01.2021

W tegorocznym Rajdzie Dakar po raz pierwszy startują klasyki. W tym tylnosilnikowa Skoda 130 LR

Piotr Szary
Piotr Szary07.01.2021
157 interakcji Dołącz do dyskusji

Szefostwo Rajdu Dakar w tegorocznej edycji – która lada chwila będzie na swoim półmetku – nieco rozwinęło formułę wydarzenia. Tym razem utworzono też specjalną klasę dla pojazdów sprzed 2000 r.

Ileż to razy słyszeliśmy narzekania, że sport motorowy teraz to nic w porównaniu do tego, co było x lat temu. Bo kiedyś to była Grupa B, bolidy Formuły 1 miały 1500 koni, a umiejętności kierowców musiały wystarczać do tego, by opanować maszyny, które mogłyby ich zabić po odrobinę zbyt mocnym wciśnięciu pedału gazu.

Jeśli choć w minimalnym stopniu tęsknicie za klimatem klasycznych wyścigów i rajdów, z pewnością ucieszy Was fakt, że Dakar 2021 dorzucił coś ciekawego do zawodów. Tym czymś jest klasa Dakar Classic, przeznaczona dla pojazdów zbudowanych przed rokiem 2000.

Wśród 26 pojazdów, które startują w tej klasie, jest także Skoda 130 LR

W przypadku, gdyby ktoś takiego auta nie kojarzył, bo wyparł z pamięci wszystkie podobne konstrukcje z krajów demokracji ludowej, spieszę z wyjaśnieniem: 130 LR to rajdowy wariant Skody Typu 742. Na rynku takie auta występowały, zależnie od silnika i wyposażenia, jako modele 105/120/125/130/135/136. Tyle tylko, że o ile seryjne auta miały od 45 do 63 KM i zasadniczo można było powiedzieć, że kiedyś rozpędzą się do 100 km/h, to rajdowa Skoda 130 LR miała już koni blisko 130 i setkę załatwiała szybciej niż samochód, którym poruszam się na co dzień.

Dnes celkově 3️⃣ flek ze všech CLASSIC‼️🏁

Posted by Škodovkou na Dakar on Wednesday, January 6, 2021

Z takim właśnie samochodem do udziału w Dakarze zgłosili się Ondřej Klymčiw (kierowca) i Petr Vlček (pilot). Klymčiw ma już nawet doświadczenie w tym rajdzie, ponieważ kilkakrotnie startował w klasie motocykli – raz udało mu się nawet ukończyć rajd na bardzo dobrym, 12. miejscu.

Posted by Škodovkou na Dakar on Tuesday, January 5, 2021

Jak idzie udział w zawodach?

Całkiem nieźle. Nie tylko w 4. etapie Czesi zajęli 3. miejsce, ale i powoli pną się w górę w ogólnej klasyfikacji w klasie. Po 4. etapie wskoczyli na 7. pozycję, a po przejechaniu kolejnego odcinka są już na miejscu 6. Załoga wyprzedza w tej chwili nie tylko takie auta jak Toyoty Land Cruiser, ale też m.in. Unimoga, Mercedesy klasy G czy Range Rovery. Ba – w aktualnej klasyfikacji Skoda 130 LR jest też znacznie przed… Porsche 911 SC.

Jaka jest tajemnica tego, że Czechom idzie tak dobrze? Przede wszystkim rzecz w tym, że – w przeciwieństwie do pozostałych klas w Rajdzie Dakar – grupa Classic nie ściga się na czas, a na regularność. A poza tym po prostu załoga wie, co robi. Tak czy owak, Klymčiw i Vlček raczej nie zagrożą liderom – ekipie Douton/Etienne, która rozstawia resztę stawki po kątach przy pomocy swojego Buggy Sunhill.

Posted by Škodovkou na Dakar on Tuesday, January 5, 2021

Mocno trzymam kciuki za kolejne awanse w tabeli. Fanpage czeskiej ekipy znajdziecie tutaj, a aktualne wyniki klasyków – tutaj (wyniki po każdym etapie) i tutaj (klasyfikacja ogólna). Co bardziej ciekawym Czytelnikom polecam także dokumenty homologacyjne auta, które można znaleźć w tym miejscu (jako plik PDF do pobrania). Sam rajd zakończy się 15 stycznia. A w przyszłym roku liczę na udział Poloneza w Dakarze.

 

Zdjęcie główne pochodzi z fanpage’a załogi Skody.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać