Porady

Co zrobić po sprzedaniu auta? Zobacz jak załatwić to w 5 minut bez wychodzenia z domu

Porady 29.02.2024 6 interakcji

Co zrobić po sprzedaniu auta? Zobacz jak załatwić to w 5 minut bez wychodzenia z domu

6 interakcji Dołącz do dyskusji

Zastanawiasz się, co musisz zrobić po sprzedaniu auta? W takim razie jesteś w dobrym miejscu – pokażę ci jak dokończyć formalności w kilka minut bez wychodzenia z domu.

Obowiązki po sprzedaniu auta:

Obowiązki posiadacza samochodu nie kończą się na jego sprzedaży. Na pytanie co trzeba zrobić po sprzedaniu auta, jest bardzo prosta odpowiedź. Należy złożyć zawiadomienie o zbyciu pojazdu. Osoba sprzedająca pojazd zarejestrowany na terytorium RP ma obowiązek zawiadomić odpowiedni urząd o zbyciu go w terminie nieprzekraczającym 30 dni od daty transakcji. Karą za niedopełnienie tego obowiązku jest grzywna nakładana w trybie administracyjnym w wysokości 200-1000 zł.

Mając ze sobą kopię dokumentu potwierdzającego fakt przeniesienia prawa własności i urządzenie elektroniczne z aparatem fotograficznym oraz dostępem do internetu (smartfon, tablet, komputer osobisty), sprawę można załatwić w kilka minut bez wychodzenia z domu.

Oto instrukcja jak złożyć zawiadomienie o zbyciu pojazdu przez internet:

Krok 1: Otwórz przeglądarkę i wejdź na portal gov.pl.

Krok 2: W prawym górnym rogu ekranu kliknij przycisk Zaloguj, co pozwoli na obsługę strony profilem użytkownika – można zalogować się przy użyciu Profilu Zaufanego lub poprzez skan kodu QR w aplikacji Mój Obywatel.

Krok 3: Z menu po lewej stronie należy wybrać zakładkę „Kierowca i pojazdy”

Krok 4: Po prawej stronie ekranu w błękitnym kwadracie opisującym sprzedany samochód należy wybrać „Zgłoś zbycie pojazdu”

Krok 5: W kolejnym kroku zostaniesz przeniesiony na stronę wniosku, gdzie najpierw należy podać datę zbycia pojazdu, a następnie dane zbywcy oraz nabywcy zgodnie z danymi w dokumencie potwierdzającym fakt przeniesienia prawa własności

Krok 6: Po wypełnieniu zakładek z danymi będziemy poproszeni o załączenie skanu lub zdjęcia dokumentu, na przykład umowy kupna-sprzedaży, faktury VAT. Należy kliknąć przycisk „DODAJ PLIKI” i wybrać odpowiednie dokumenty. Wielkość pojedynczego pliku nie może przekraczać 1 MB.

Krok 7: Należy wybrać odpowiedni urząd, do którego zostanie skierowany wniosek, na przykład URZĄD MIASTA ŁODZI.

Krok 8: Na koniec wniosek należy uwierzytelnić za pomocą elektronicznego podpisu – możemy zrobić to za pomocą aplikacji bankowej.

Gotowy wniosek trafi na listę wniosków na portalu gov.pl. Po zalogowaniu się do portalu będzie można sprawdzić jego status na stronie głównej w sekcji „Twoje sprawy”

Fot. gov.pl

A co jeśli są współwłaściciele samochodu?

W takim przypadku wystarczy zawiadomienie o zbyciu pojazdu złożone przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu.

Pamiętajcie, że powyższy poradnik dotyczy osób fizycznych, a nie prowadzących działalność gospodarczych. Jeżeli mowa o aucie na firmę – porozmawiajcie ze swoimi księgowymi.

Dla osób, które z jakiegoś powodu nie chcą korzystać z powyższej metody wspomnę, że zawiadomienie można złożyć jeszcze w inny sposób. Należy odbyć wizytę w odpowiednim urzędzie. Na przykład w Łodzi jest to Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji.

Zgłoszenie zbycia pojazdu u ubezpieczyciela – warto spędzić nad tym dodatkowe kilka minut

Tę sprawę również można w większości przypadków załatwić przez internet. Należy wyszukać instrukcji na stronie internetowej ubezpieczyciela lub zadzwonić na jego infolinię. Zwykle kończy się na jednym mailu ze skanem dokumentu – tym samym, który został wysłany do urzędu. Towarzystwa ubezpieczeniowe informują o obowiązku poinformowania o zbyciu w ciągu 14 dni od daty transakcji.

Istotnym potencjalnym problemem wynikającym z niezgłoszenia sprzedaży do ubezpieczyciela mogą być kłopoty ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). W przypadku zmiany właściciela umowa ubezpieczenia wygaśnie automatycznie na koniec okresu ochron, a nawet za jeden dzień przerwy w ciągłości polisy grożą wysokie kary liczone w tysiącach złotych. Teoretycznie jest to problem nowego właściciela, ale UFG będzie szukał. Kolejny problem może pojawić się, jeżeli np. OC było płacone ratalnie i po sprzedaży auta, nieświadome towarzystwo będzie oczekiwało uregulowania rachunków.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać