Wiadomości

Te elektryczne pojazdy palą się, jak choinka w Sejmie. BYD: wchodzimy w to jak w masełko

Wiadomości 27.02.2024 51 interakcji
Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz 27.02.2024

Te elektryczne pojazdy palą się, jak choinka w Sejmie. BYD: wchodzimy w to jak w masełko

Grzegorz Karczmarz
Grzegorz Karczmarz27.02.2024
51 interakcji Dołącz do dyskusji

Jeśli nie wiesz, co to BYD, to znaczy, że media żenią ci kit. Przeczytaj to człowieku, nim zgubi mnie ten bit. Gdy palą się elektryczne jednoślady, to znak, żeby trzeba je sprzedawać.

Drugi na świecie producent akumulatorów do pojazdów elektrycznych wchodzi tam, gdzie chwilowo się pali. Elektryczne jednoślady to może być przyszłość, o której istnieniu nigdy się nie dowiemy.

BYD zapowiada rozwój akumulatorów do jednośladów ustami swej spółki zależnej FinDreams, która mówi o rozwoju bezpiecznych i niezawodnych akumulatorów na rynek jednośladów. Należy zwrócić uwagę, że pierwsze słowa nie dotyczą wspaniałego zasięgu, czy szybkości ładowania, jak to zwykle bywa przy zachwalaniu samochodów elektrycznych. Bezpieczeństwo jako pierwsze wymieniane jest nie przez przypadek.

Pożar elektrycznych jednośladów

Rok temu w chińskim mieście Nanking doszło do pożaru. 15 osób zginęło, 44 zostały ranne. Pożar wybuchł na parkingu dla pojazdów elektrycznych i to one były przyczyną pożaru. I nie jest to miejska plotka, powstała w celu zdyskredytowania elektrycznej rewolucji. Władze miasta podały taką przyczynę na konferencji prasowej.

Elektryczne jednoślady:

W akcji wzięło udział 8 zastępów straży pożarnej, 25 wozów strażackich i 130 osób. Były też inne pożary związane z elektrycznymi jednośladami. To nie był jedyny pożar z udziałem elektrycznych jednośladów. Doszczętnie spłonęło 70 z 90 rowerów elektrycznych na przeznaczonym dla nich parkingu w prowincji Jiangsu. Inne przypadki opisuje chińska prasa. Carnewschina podaje, że:

Według danych Krajowego Biura Straży Pożarnej w 2023 r. w Chinach odnotowano 21 000 pożarów jednośladów elektrycznych, co oznacza wzrost o 17,4% w porównaniu z 2022 r. W 2022 r. miało miejsce 18 000 pożarów jednośladów elektrycznych, co stanowi 23,4% wzrost od 2021 r.

Może jak na tak wielkie państwo jak Chiny, skala przypadków nie poraża, ale zapewne wystarcza, by wzbudzać obawy. Obawy przed elektrycznymi jednośladami, choć może właściwszy byłby lęk przed stanem tamtejszych instalacji elektrycznych.

Po takich wypadkach wiele chińskich miast wydało zakazy trzymania elektrycznych jednośladów w budynkach. I na to wszystko wchodzi BYD.

BYD — czym jest ten byt?

BYD to jeden z większych producentów samochodów na świecie, nie tylko w Chinach. W 2023 przebił się do pierwszej dziesiątki największych graczy, a o palmę pierwszeństwa w sprzedaży elektrycznych pojazdów walczył z Teslą. Jeśli BYD wchodzi w ten pożar, to znaczy, że mimo tych strachów, pieniądze tu są.

Scorpio X1
Scorpio X1. 200 km zasięgu (podobno), 10 kW mocy i 105 km/h prędkości maksymalnej.

BYD ma już elektryczny skuter, ale akurat zastosowane akumulatory są produkcji Samsunga, a nie ich własne. Może to i lepiej, tak wypuścić z cudzymi, na czuja. Jak coś się zapali, to będzie na dostawcę. Ale chyba się nie zapaliło, bo z produkcją akumulatorów do jednośladów chcą wyjść szerzej. Potencjał jest.

Carnewschina donosi też, że wiele z elektrycznych jednośladów na rynku chińskim jest zasilanych akumulatorami kwasowo-ołowiowymi. Stosowanie w nich akumulatorów LFP to faktycznie będzie przełom.

Elektryczne jednoślady

U nas elektryczne jednoślady to ciągle nisza zakopana w ukrytej w lesie piwnicy. Istnieje szeroka oferta rynkowa na elektryczne rowery, ale ich obecność na ulicach, w porównaniu z innymi europejskimi miastami, jest wciąż znikoma. A elektryczne skutery, czy motocykle (choć skuter też formalnie może być motocyklem), to część rynku istniejąca głównie dzięki dostawcom jedzenia. Nie jesteśmy wzorem, ani grupą reprezentatywną dla reszty świata, a szczególnie dla krajów, w których nie ma takich zim, jak u nas i ograniczeń nakładanych na kierowców samochodów spalinowych.

Katie Melua raczyła śpiewać o liczbie zwykłych rowerów w Pekinie, ale wiadomo, że w zeszłym roku sprzedano w Chinach 17 milionów motocykli. Sprzedaż modeli elektrycznych spadła o 20 proc., bo rząd wycofał dopłaty, ale potencjał wciąż jest ogromny. Chiny wyeksportowały w 2023 roku blisko 4,91 mln pojazdów z alternatywnymi źródłami napędu. Tak nazywają prawie wszystko, co nie jest napędzane wyłącznie silnikiem spalinowym. Jest mnóstwo krajów, w których jednoślad spalinowy, jest podstawowym środkiem transportu. Niewiele stoi na przeszkodzie, żeby dokonała się przesiadka na wariant elektryczny. W turystyce motocyklowej elektryczny jednoślad sprawdzi się na razie średnio, ale w codziennych krótkich podróżach potencjał takich pojazdów jest spory.

BYD w Polsce obecny jest na razie tylko pod postacią samochodów dostawczych, choć interesujące samochody elektryczne ma. W takim tempie podboju naszego kraju, my kiedyś dostaniemy elektryczny rower z akumulatorami ich produkcji, a tymczasem pół Azji będzie już jeździć na skuterach z ich znaczkiem.

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać