Pozerzy i kotki na wielkim ekranie. Instagram i TikTok lądują na TV
Aplikacje TikToka i Instagrama mają trafić na duże ekrany. ByteDance i Meta liczą na przejęcie części widowni YouTube i zyskanie nowych, starszych odbiorców.

Przez lata to YouTube uchodził za serwis kopiujący rozwiązania znane z innych platform społecznościowych: pionowe wideo, funkcje społecznościowe, a także system rekomendacji inspirowany TikTokiem. Teraz sytuacja się zmienia.
Według informacji serwisu The Information, zarówno Instagram, jak i TikTok, pracują nad własnymi aplikacjami przeznaczonymi do oglądania treści wideo na telewizorach.
Instagram i TikTok chcą wejść także na telewizory. Jest się o co bić
Celem Mety i ByteDance ma być wzmocnienie swojej obecności w segmencie dużych ekranów i pozyskanie "starszej" widowni - osób w wieku 30+, które chętniej sięgają po telewizyjne aplikacje streamingowe niż po mobilne wersje popularnych serwisów społecznościowych. Ponadto ruch ma być także próbą odebrania dominacji YouTube, który na rynku aplikacji do oglądania wideo tworzonych przez użytkowników, obecnie realnej konkurencji.
Z danych firmy Nielsen wynika, że YouTube jest obecnie najczęściej oglądaną platformą wideo na żądanie w Polsce. Jeszcze pod koniec 2023 roku YouTube ustępował pod tym względem Netflixowi o 0,1 p.p. , we wrześniu 2024 roku wyrównał wynik, a już w grudniu tego samego roku przegonił Netflixa. Obecnie YouTube w Polsce posiada 0,5 p.p. więcej udziału w rynku streamingu niż Netflix, stale pogłębiając różnicę.

Natomiast w Stanach Zjednoczonych YouTube jest popularniejszy niż jakikolwiek dostawca usług telewizyjnych.
Jak będą wyglądać aplikacje?
Według nieoficjalnych informacji, aplikacja Mety ma być oparta przede wszystkim na krótkich filmach Reels, które są obecne zarówno w Instagramie, jak i Facebooku. Firma niedawno ujednoliciła publikowanie materiałów wideo, przekształcając wszystkie filmy na Facebooku w format Reels.
Wciąż brakuje szczegółowych informacji na temat tego, jak miałaby wyglądać wersja aplikacji na telewizory, ale według źródeł The Information, Meta rozważa stworzenie odrębnej aplikacji do oglądania Reelsów, a nie tylko przeportować już istniejące aplikacje.
Z kolei ByteDance ma być bardziej zaawansowany w pracach nad nowym rozwiązaniem. Zespół TikToka ma już od sześciu miesięcy intensywnie planować nową wersję aplikacji na telewizory, która będzie nastawiona na użytkowników starszych - mniej aktywnych na mobilnych wersjach platformy.
"TikTok TV" miałby skupiać się na treściach o wyższej jakości produkcyjnej, które lepiej prezentują się na dużych ekranach. To podejście różni się od wcześniejszych prób - TikTok już w listopadzie 2021 roku wypuścił aplikację na telewizory, ale nie zyskała ona szerokiego grona odbiorców i w czerwcu bieżącego roku została ona po cichu wycofana.
Wypowiedzi przedstawicieli TikToka sugerują, że tym razem firma traktuje temat poważnie. David Kaufman, Global Head of Product Operations and Solutions w ByteDance, powiedział podczas konferencji Cannes Lions, że "salon jest dla nas nowym obszarem strategicznym, który traktujemy bardzo poważnie".
Ani Meta, ani ByteDance nie komentują oficjalnie doniesień na temat nowych aplikacji. Eksperci zwracają jednak uwagę, że dominacja YouTube w segmencie treści oglądanych na telewizorach została wypracowana przez lata i wsparta zaangażowaniem twórców oferujących zróżnicowane, często długie formaty. Tymczasem zarówno Reels, jak i TikTok opierają się na krótkich, szybko konsumowanych materiałach. Kluczowym pytaniem pozostaje więc, czy widzowie oglądający treści na telewizorze będą zainteresowani podobnym doświadczeniem jak to, które znają z ekranów smartfonów.
Jednak na odpowiedź nie trzeba będzie długo czekać. Według źródeł The Information, nowe aplikacje są już w przygotowaniu i mogą zadebiutować w najbliższych miesiącach.