REKLAMA

Gigantyczna tarcza z Chin przybyła do Polski. Będzie kopać tunel dla pociągów

Transport giganta owiany jest tajemnicą, ale co nieco o szczegółach wiemy. Dostarczenie tarczy nie będzie prostym zadaniem ze względu na jej rozmiary.

Gigantyczna tarcza z Chin przybyła do Polski. Będzie kopać tunel dla pociągów
REKLAMA

- Druga maszyna TBM dotarła już do Polski i została rozładowana w porcie w Gdańsku. Ze względów bezpieczeństwa nie informujemy o szczegółach transportu na plac budowy – mówi Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA

Tarcza TBM, która przypłynęła do Gdańska z Szanghaju, waży 2 tys. 534 tony. Jej zadaniem będzie wydrążenie tunelu kolejowego o długości 3,75 km na trasie z Chabówki do Nowego Sącza. Drążenie ma rozpocząć się jeszcze w połowie tego roku.

Wcześniej do Polski trafiła mniejsza tarcza TBM. Waży tylko 600 ton, a jej średnica wynosi 5 m. Tnąca głowica większej siostry ma średnicę 11 m i składa się z pięciu segmentów o łącznej masie 245 ton.

Jak informuje PKP PLK, do Męciny, gdzie ma trafić duża tarcza, urządzenie zostanie przewiezione za pomocą „88 zestawów transportowych”.

Wielkie tarcze kopią tunele pod miastami

Warszawa poinformowała, że tarcza TBM Anna dotarła do kolejnej stacji. Waży 600 ton i zużywa 2,5 MW/h. To tyle energii, ile w tym samym czasie potrzebuje 15 tys. miasto. Tarcza Anna wydrążyła już 2289 m z docelowych 2854 m. Druga, Katarzyna, ma już za sobą 2150 m z 2833 m. Postęp można śledzić na stronie warszawskiego metra.

Pod koniec listopada w Łodzi swoją pracę skończyła z kolei TMB Faustyna, dzięki której tunele połączą stacje Łódź Kaliską i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem do Łodzi Fabrycznej.

REKLAMA

Maszyna drążyła średnio 8,3 metrów dziennie i montowała jednocześnie obudowę. W tym celu wykorzystano 457 ringów tj. pierścieni tunelu. Usunięto ok. 40 tys. metrów sześciennych gruntu – opisywało PKP PLK.

Całkowita długość wydrążonych przez Faustynę tuneli to 3230 m. W Łodzi jest też TBM Katarzyna, która od listopada wysłana została na przymusową przerwę po tym, jak czujniki na budynkach zaczęły wskazywać, że grunt pod jedną z kamienic jest niestabilny.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-02-27T16:51:27+01:00
Aktualizacja: 2025-02-27T13:43:32+01:00
Aktualizacja: 2025-02-27T12:15:25+01:00
Aktualizacja: 2025-02-26T20:26:25+01:00
Aktualizacja: 2025-02-26T19:24:22+01:00
Aktualizacja: 2025-02-26T18:47:05+01:00
Aktualizacja: 2025-02-26T16:32:27+01:00
Aktualizacja: 2025-02-26T15:38:08+01:00
Aktualizacja: 2025-02-26T14:33:30+01:00
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA