REKLAMA

Naukowcy stworzyli plac zabaw dla ChatGPT. Wyniki eksperymentu były co najmniej... urocze

A co gdyby tak 25 instancji ChatGPT wrzucić do jednego świata i kazać im udawać ludzkie zachowania? Sprawdzili to amerykańscy naukowcy i jak mówią, sztuczni mieszkańcy Smallville nie pozabijali się nawzajem. Zamiast tego wspólnie zorganizowali imprezę walentynkową i wybory w miasteczku.

Naukowcy stworzyli plac zabaw dla ChatGPT. Wyniki eksperymentu były co najmniej... urocze
REKLAMA

ChatGPT ma sporą historię bardzo przydatnych zastosowań, jak i generowania tekstu o wątpliwej przydatności - o ile nie po prostu szkodliwego. Dlatego też dość nieoczekiwanym wynikiem eksperymentu uczonych z Google i Uniwersytetu Stanforda był widok sztucznej inteligencji, która organizowała przyjęcia i prowadziła całkiem normalne "życie".

REKLAMA

Rezultaty testu badacze opublikowali w archiwum arXiv. Choć nie zostały one jeszcze zrecenzowane naukowo, to dają one wgląd w możliwości symulowania ludzkich interakcji przez SI i możliwe wykorzystanie w grach.

25 razy ChatGPT w jednym świecie. Co może pójść nie tak? Jak się okazuje, nic

Do eksperymentu badacze wykorzystali w sumie 25 instancji modelu sztucznej inteligencji GPT-3.5 - czyli po prostu ChatGPT. Każda z instancji otrzymała tekstowe instrukcje, które umiejscawiały je w wirtualnym świecie Smallville oraz nakreślały ich role zawodowe, rodzinne, społeczne i opisywały ich relacje z innymi mieszkańcami. Jako przykład naukowcy podają opis, który wykorzystali do stworzenia postaci Johna Li.

John Lin jest sprzedawcą w aptece Willow Market and Pharmacy, który uwielbia pomagać ludziom. On Zawsze szuka sposobów, aby ułatwić proces zdobywania leków dla swoich klientów; John Lin mieszka ze swoją żoną, Mei Lin, która jest profesorem w college'u. jest profesorem college'u, i synem, Eddy Lin, który studiuje teorię muzyki; John Lin bardzo kocha swoją rodzinę bardzo mocno; John Lin znał starą parę obok, Sama Moore'a i Jennifer Moore, od kilku lat; John Lin uważa, że Sam Moore jest miłym i sympatycznym człowiekiem; John Lin zna swojego sąsiada, Yuriko Yamamoto, dobrze; John Lin zna swoich sąsiadów, Tamarę Taylor i Carmen Ortiz, ale nie spotkał ich wcześniej; John Lin i Tom Moreno są kolegami z Willow Market and Pharmacy; John Lin i Tom Moreno są przyjaciółmi i lubią i lubią razem dyskutować o lokalnej polityce; John Lin zna rodzinę Moreno dość dobrze - męża Toma Moreno i żona Jane Moreno

W podobny sposób stworzono również inne postaci, a następnie wszystkim instancjom sztucznej inteligencji polecono opisywać swoje akcje - zależnie od pory dnia i okoliczności. Ze względu na strukturę eksperymentu, instancje sztucznej inteligencji nie działały w ramach jednego środowiska, a komunikowały się między sobą dzięki specjalnej platformie.

Na przykład, o 8 rano John wstawał, mył zęby i szedł do kuchni, Eddie robił to samo. Instancje sztucznej inteligencji komunikowały się pomiędzy sobą, dając sygnały, że -na przykład - John jest w kuchni i zajmuje jedno krzesło i Eddie może skorzystać z drugiego krzesła lub kuchenki gazowej. Dzięki wzajemnej informacji o położeniu, instancje przeprowadzały rozmowy ze sobą.

John: Dzień dobry Eddy. Czy dobrze spałeś?
Eddy: Dzień dobry tato. Tak, spałem świetnie.
John: To dobrze. Nad czym dzisiaj pracujesz?
Eddy: Pracuję nad nową kompozycją muzyczną dla mojej klasy. Ma być w tym tygodniu, więc staram się ją skończyć. Ale mam przy tym dużo zabawy!
John: To brzmi świetnie!

 class="wp-image-3546041"
Graficzne przedstawienie opisanej przez ChatGPT porannej rutyny w domu Linów; Google / Stanford University

Naukowcy nakierowywali chatboty na opisywanie swoich zachowań podczas zmieniających się wydarzeń, np. nadpisując obecną godzinę lub wspominając, że prysznic w łazience się popsuł. Innym ciekawym zjawiskiem opisanym przez badaczy było zorganizowanie przez jedną z mieszkanek Smallville przyjęcia z okazji walentynek. Naukowcy zasugerowali organizację, jednak całe przedsięwzięcie - począwszy od zaproszenia, poprzez przygotowanie i samo prowadzenie imprezy - "zorganizowała" sztuczna inteligencja.

Mieszkańcy Smallville nie tylko działali, oni także pamiętali

Mieszkańcy zaczęli wchodzić pomiędzy sobą w interakcje, a ich role relacje miały wpływ na innych mieszkańców miasta. Ponadto sztuczna inteligencja była do pewnego stopnia zapamiętywać informacje pozyskane podczas dnia czy w trakcie interakcji z innymi "osobami". Na przykład po tym, jak Sam Moore powiedział Eddy'emu, że startuje w wyborach, ten przekazał informację Tomowi Morenowi i oboje zaczęli dyskutować na temat Sama. Sztuczna inteligencja była w stanie także zapamiętywać relacje łączące je z innymi mieszkańcami.

Na przykład Sam na początku nie zna Latoyi Williams. Podczas spaceru w parku Johnsona, Sam wpada na Latoyę, przedstawiają się sobie i Latoya wspomina, że pracuje nad projektem fotograficznym: "Jestem tu, aby zrobić kilka zdjęć do projektu, nad którym pracuję". Późniejsze interakcje Sama z Latoyą wskazują na wspomnienie tej interakcji, gdyż pyta on "Cześć, Latoya. Jak ci idzie projekt?", a ona odpowiada "Cześć, Sam. Idzie dobrze!"

REKLAMA

Aby zilustrować relacje łączące postaci oraz ich udział w życiu Smallville, badacze stworzyli interaktywną, graficzną mapę, która pokazuje działania poszczególnych mieszkańców.

W swej obecnej formie eksperyment nie ma praktycznego zastosowania, przede wszystkim ze względu na ilość mocy obliczeniowej, a co za tym idzie, koszty podobnego przedsięwzięcia. Naukowcy w podsumowaniu pracy wspominają, że aby zasilić 25 instancji GPT-3.5 na okres dwóch dni wydali kredyty (punkty) OpenAI warte "kilka tysięcy dolarów". Mimo to badacze są zadowoleni z efektów prac, gdyż ich zdaniem pokazują one potencjał sztucznej inteligencji w symulowaniu wiarygodnych ludzkich zachowań. A stąd prosta droga do wykorzystania ich w m.in. narzędziach projektowych (np. trójwymiarowych modeli domów) czy w grach komputerowych do programowania postaci typu NPC.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA