REKLAMA

M88A2 Hercules - monstrum, potwór, czyli wsparcie dla polskich Abramsów

Wojsko Polskie będzie wkrótce dysponować nie tylko czołgami Abrams, ale także specjalnymi wozami zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Potrafią wymienić silnik, wyciągnąć czołg z błota, ewakuować pojazd i załogę. Dysponują przy tym potworną siłą.

M88A2 Hercules - monstrum, potwór, czyli wsparcie dla polskich Abramsów
REKLAMA

Banałem jest stwierdzenie, że na polu walki wszystko może się wydarzyć. jednak szybko posuwające się do przodu wojska pancerne muszą być przygotowane, na praktycznie każdą ewentualność.

Dlatego każdy pancerniak wie, że wozy zabezpieczenia technicznego są dla zwycięstwa równie ważne, jak pociski i działa.

REKLAMA
Amerykański M88 w Iraku

Czołgi to potężne maszyny, które wymagają profesjonalnego serwisowania. Jeśli masz auto, to wiesz jak często musisz o nie dbać. A co dopiero gdy chodzi o ważącego 60 ton pancernego kolosa, który do tego strzela 120 mm pociskami.

Dlatego za czołgami zawsze posuwają się wozy wsparcia technicznego. W armii USA oraz w Wojsku Polskim, czołgom Abrams towarzyszą pojazdy M88A2 HERCULES (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lift and Evacuation System - system ewakuacji, podnoszenia i odzyskiwania ciężkiego sprzętu).

Polska wraz z czołgami M1A2 SEP v.3 Abrams kupiła w USA 26 pojazdów M88A2 Hercules

Podstawową rolą M88 jest naprawa lub wymiana uszkodzonych części w pojazdach bojowych pod ostrzałem, a także wydobywanie pojazdów, które ugrzęzły. W wozie jest przy tym miejsce dla pełnej załogi ewakuowanego pojazdu.

Wymiana silnika w Abramsie przy użyciu wozu M88

Pojazd ma moc prawdziwego monstrum. Główna wciągarka w M88A2 jest w stanie wydobyć 70 ton na jednej lince. Z takim ciężarem na holu M88 może jechać 40 km/h w terenie. To jednak nie wszystko. Wysięgnik z ramą w kształcie litery A i wciągarką mogą podnieść 35 ton na wysokość niemal 8 metrów.

Ten stalowy potwór może wyciągać czołgi z błota, ustawiać przewrócone pojazdy, podnosić wieże i silniki podczas wymiany, holować zepsute czołgi. Pojazd może być używany także do lekkich robót ziemnych.

Wóz M88 z trałem przeciwminowym

M88 to dziecko Zimnej Wojny. Został zaprojektowany w 1959 r., a do służby wszedł w 1961 r. Początkowo służył jako wsparcie czołgów M48 Patton, następnie M60, a obecnie M1A2 Abrams.

Wariant M88A2 jest produkowany od 1997 r. Ma udoskonalony układ hamulcowy i kierowniczy oraz mocniejszy silnik. Dodatkowo M88A2 ma ulepszony pancerz. 

Wóz zabezpieczenia technicznego M88

Pojazdy M88 brały udział w wojnie w Wietnamie, wojnie w Zatoce Perskiej, wojnie w Iraku i wojnie w Afganistanie. Wozy M88 są aktualnie używane przez armie 22 państw.

REKLAMA

Dane techniczne M88A2:

  • Załoga: Trzy osoby plus miejsce dla czterech pasażerów
  • Waga: 70 ton
  • Długość: 8,27 m
  • Szerokość: 3,43 m
  • Wysokość: 3,12 m
  • Prześwit: 432 mm
  • Głębokość brodzenia: 2,6 m
  • Prędkość (bez obciążenia): 50 km/h
  • Prędkość (z ładunkiem): 40 km/h przy obciążeniu 70 ton
  • Wysokość podnoszenia wysięgnika: 7,6 m
  • Silnik: AVDS 1790-8CR 1050 KM
  • Uzbrojenie: karabin .50 cala M2
REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA