Polska będzie miała dwa okręty wywiadowcze. Saab wybuduje je w Polsce
Saab podpisał umowę z Agencją Uzbrojenia na zaprojektowanie, produkcję i wyposażenie dwóch okrętów morskiego rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Polski. Całkowita wartość zamówienia to 620 mln euro. Okręty mają być gotowe do 2027 r.
Okręty morskiego rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) są Polsce niezbędne. Pozwolą one monitorować dokłądnie ruch morski w pobliżu newralgicznych i strategicznych miejsc typu Gazoport, porty, podmorskie gazociągi itp.
Rozpoznanie elektromagnetyczne nazywane czasem wywiadem elektromagnetycznym (z ang. Signals Intelligence - SIGINT) to działania wywiadowcze i rozpoznawcze polegające na zbieraniu sygnałów między innymi w telekomunikacji czy teleinformatyce.
Okręty lub samoloty SIGINT są wyposażone w wyrafinowaną elektronikę pozwalającą między innymi podsłuchiwać rozmowy radiowe, ustalać położenie rozmówców, zbierać dane o lokalizacji włączonych radarów. Wszystko to z odległości często setek kilometrów.
Rodzajami rozpoznania radioelektronicznego są COMINT (z ang. Communication Intelligence) czyli wykrywanie źródeł komunikacji oraz ELINT (z ang. Electronic Intelligence) czyli wykrywanie źródeł np. radarów.
Okręty SIGINT dla Polski powstaną w ramach programu Delfin.
Wartość umowy wynosi około 620 mln euro netto, a dostawy dwóch okrętów zostaną zrealizowane do 2027 r. Szczegółowa specyfikacja systemu stanowi informację niejawną
- informuje rzecznik prasowy AU, ppłk Krzysztof Płatek.
Saab będzie głównym wykonawcą i projektantem obu okrętów. Jednostki zostaną wybudowane w Stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., a strona szwedzka dostarczy specjalistyczne wyposażenie.
Polska Marynarka Wojenna posiada już okręty SIGINT. Są to ORP Hydrograf i ORP Nawigator, polskie okręty rozpoznawcze, rozpoznania radioelektronicznego i rozpoznania obrazowego. Okręty te zostały zaprojektowane w Polsce i zbudowane w Stoczni Północnej w Gdańsku. Do służby weszły w 1975 r. Okręty wchodzą w skład 3 Flotylli Okrętów, Grupy Okrętów Rozpoznawczych.
W Polsce, na zlecenie koncernu Saab, powstał okręt SIGINT dla marynarki wojennej Szwecji. Kadłub okrętu został zbudowany przez Stocznię Remontową Nauta w Gdyni na zlecenie koncernu Saab. Jednostka została zwodowana w 2021 r. i odholowana do Szwecji, gdzie została wyposażona w specjalistyczny sprzęt.
HSwMS Artemis, bo tak nazywa się szwedzki okręt, ma 74 m długości, 14 m szerokości i ma wyporność 2200 ton. Załogę stanowi 35 osób. Polskie okręty SIGINT będą wyglądały tak samo.