Od dzisiaj nowa usługa Google’a w Polsce. Spider's Web wyróżnionym dostawcą treści
Google uruchomił właśnie Showcase w Wiadomościach Google w naszym kraju. To specjalny program licencjonowania treści dla wybranych wydawców informacyjnych. Spider’s Web, Bizblog oraz Bezprawnik zostały zaproszone przez Google’a do współpracy. Przetestowaliśmy usługę przedpremierowo, a teraz możemy wam o tym w końcu opowiedzieć.
Przedstawiciele mediów wiedzą doskonale, że bez obecności w wyszukiwarce Google oraz usługach newsowych tej firmy daleko nikt nie zajedzie. Google ma w swoich rękach najpopularniejszą wyszukiwarkę na świecie, najpopularniejszą przeglądarkę internetową na świecie oraz najpopularniejszy na świecie mobilny system operacyjny. Każdy z tych trzech produktów jest w zasadzie platformą, którą media internetowe wykorzystują do sprawnego docierania do czytelników.
Zasady działania wyszukiwarki Google tłumaczyć nikomu nie trzeba. Jednak usługi takie jak Google News i Google Discover są o tyle ciekawe, że wielu internautów korzysta z nich, nie mając w zasadzie świadomości, że to robią.
Jeśli włączasz przeglądarkę Google Chrome albo uruchamiasz aplikację Google na smartfonie albo przełączasz się na Androidzie na ekran po lewej stronie od pulpitu, to korzystasz wtedy z usługi Google Discover, która agreguje treści warte przeczytania.
Natomiast jeśli uruchamiasz aplikację Wiadomości Google lub po prostu szukasz czegoś w Google i w wynikach wyszukiwania dostajesz sekcję „Najważniejsze wiadomości”, to korzystasz z Google News.
I właśnie z usługami Google News i Google Discover jest związana dzisiejsza premiera. Funkcja Showcase w Wiadomościach Google daje wybranym przez Google’a wydawcom możliwość kontrolowania tego, w jaki sposób będą oni prezentowali swoje treści w obu wspomnianych usługach. Opcji do wyboru jest kilka.
Google News Showcase - jak wygląda i jak działa?
Wydawcy mogą tworzyć zestawienia wiadomości na otwarcie i podsumowanie dnia. Szablon pozwala na wybranie trzech tematów, które zaprezentowane zostaną czytelnikom.
W Google News Showcase wydawcy mogą również promować pojedyncze teksty, a robić to mogą na trzy różne sposoby:
- Lista punktowana - szablon pozwala na promocję jednego tekstu oraz zaprezentowanie czytelnikom najważniejszych informacji z danej publikacji.
- Kluczowe momenty - szablon umożliwia dodanie osi czasu, która pokazuje aktualne informacje lub daje obraz tego, jak sytuacja się zmieniała do tej pory.
- Podsumowanie z pokrewnymi artykułami - szablon promuje przede wszystkim jeden tekst, ale pokazuje też dwie inne publikacje, które mogą czytelnikowi dawać dobre tło dla poruszanego problemu.
Na Spider’s Webie oraz Bizblogu będziemy te panele wykorzystywali m.in. w taki sposób:
Showcase w Wiadomościach Google w końcu dotarł do Polski
Google ogłosił Showcase’a w październiku 2020 r. i od tamtej pory firma uruchomiła usługę w kilkunastu krajach, zapraszając do współpracy takie media jak Financial Times, The Telegraph czy Der Spiegel. Dzisiaj usługa debiutuje w Polsce, a na starcie przystąpiło do niej 27 wydawców, reprezentujących 47 różnorodnych redakcji, w tym media ogólnokrajowe i specjalistyczne - takie jak Spider’s Web, Bizblog, Bezprawnik, Wprost, NaTemat, 300Gospodarka oraz wiele mniejszych serwisów regionalnych i lokalnych.
Cieszymy się, że uruchamiamy ten program we współpracy z tak różnorodną grupą partnerów - mediów, które już teraz udowadniają, że dzięki internetowi można zbudować i rozwijać nowoczesne media, wykorzystując wszystkie szanse na powiększanie swojego grona odbiorców i osiągnięcie cyfrowego sukcesu. To także szansa dla lokalnego dziennikarstwa - pandemia pokazała, jak bardzo jest ono potrzebne społecznościom. Showcase to kolejna nasza inwestycja w łatwiejszy dostęp do różnorodnych źródeł informacji dla wszystkich w Polsce.
Magdalena Kotlarczyk, dyrektorka Google Polska
Zaproszone do współpracy media otrzymują miesięczne opłaty licencyjne od Google’a, a firma zapowiedziała już, że będzie kontynuować rozmowy z kolejnymi wydawcami, do których skierowany jest program Showcase.
Spider’s Web zawsze rozumiał, jak działa internet i dystrybucja treści dziennikarskich online. Dlatego od początku naszego istnienia przykładaliśmy sporo wagi do tego, jak nasze newsy, felietony i artykuły są widoczne w Wyszukiwarce Google, Google News oraz Google Discover. Z radością zgodziliśmy się dołączyć do Google News Showcase. Platforma ta pozwoli nam jeszcze lepiej kontrolować to, jak nasze treści widziane są przez naszych czytelników. Zamierzamy wykorzystywać Showcase nie tylko do promocji ważnych newsów, które regularnie przynosimy na rynek medialny, ale również do prezentowania naszych najlepszych felietonów i materiałów premium w atrakcyjnej dla czytelników formie.
Przemysław Pająk, redaktor naczelny Spider’s Web
Wejdź teraz na poniższe strony i naciśnij gwiazdkę obok nazw naszych serwisów, żeby obserwować je w Google News i Discover oraz otrzymywać nasze starannie wyselekcjonowane materiały Showcase w Wiadomościach Google: