Na wojnę pojadą hybrydą. Samochody z dodatkowym napędem elektrycznym będą idealne na polu walki
Przyszłość pola walki należeć będzie do pojazdów hybrydowych. I nie chodzi tu o oszczędności paliwa, choć także. Pojazdy z napędem dodatkowym napędem elektrycznym mają większy zasięg i są niezwykle ciche. Dla wojska to ważne atuty.
Oshkosh Defence zaprezentowała pierwszy w historii hybrydowy pojazd taktyczny Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) – eJLTV z napędem elektryczno - spalinowym.
Firma twierdzi, że eJLTV oferuje ten sam poziom mobilności w terenie i ochrony żołnierzy co w podstawowa wersja pojazdu. Poza tym hybrydowy pojazd, dzięki elektrycznemu napędowi może poruszać się w terenie znacznie ciszej, co z trakcie misji rozpoznawczych może okazać się bezcenne.
eJLTV ładuje baterie o pojemności 30kWh podczas jazdy, całkowicie ładując akumulator litowo-jonowy w czasie około 30 minut.
Eliminuje to potrzebę posiadania infrastruktury do zasilania baterii. Tym samym rozwiązanie to pozwala zaoszczędzić paliwo i zasięg pojazdów.
Producent podaje, że nowy napęd pozwala na oszczędność paliwa o ponad 20 proc, eliminuje potrzebę stosowania holowanego generatora, zapewniając moc do 115 kW.
Co więcej, pojazd korzystający z napędu elektrycznego ma mniejszą sygnaturę ciepną. Wydziela mniej ciepła, więc trudniej wykryć go za pomocą termowizji.
Oshkosh podkreśla, że prowadzi prace badawcze nad hybrydowym samochodem dla armii we własnym zakresie. Od wielu lat firma opracowuje, testuje i rozwija elektryczne warianty ciężkich i średnich taktycznych pojazdów kołowych. Koncern posiada też wiele patentów związanych z systemem "cichego napędu eJLTV".
Dzięki eJLTV, oferujemy naszym klientom niedrogi sposób na zelektryfikowanie ich floty lekkich taktycznych pojazdów kołowych, bez uszczerbku dla osiągów terenowych lub doskonałej ochrony niezbędnej w operacjach bojowych
- mówi John Bryant, wiceprezes wykonawczy Oshkosh Corporation i prezes Oshkosh Defense.
Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) to program wojskowy Stanów Zjednoczonych (US Army, US Marine Corps i dowództwa operacji specjalnych), mający na celu zastąpienie Humvee rodziną bardziej wytrzymałych pojazdów o większej ładowności.
Pojazd L-ATV firmy Oshkosh został wybrany zwycięzcą programu JLTV w sierpniu 2015 roku. Koncern otrzymał kontrakt na produkcję do 16 901 JLTV. Wartość kontraktu to 6,75 mld dol. Cena jednostkowa pojazdu to 465 127 dol.
We wrześniu 2022 r. ma zostać ogłoszony kolejny kontrakt, tym razem na zakup 15 468 pojazdów. Oshkosh liczy, że i tym razem uda mu się wygrać przetarg.