1. SPIDER'S WEB
  2. Tech
  3. Technologie

Coraz więcej Polaków woli usługę od produktu. Popularność subskrypcji nieustannie rośnie

popularność subskrypcje polska

Polacy coraz rzadziej kupują muzykę, filmy, seriale, programy czy gry wideo. Coraz więcej z nich woli je wynajmować – w ramach usług cyfrowych, które rozliczają się z użytkownikiem za pomocą opłat abonamentowych.

Co wolisz? Zapłacić raz, wysoką kwotę, i mieć to coś już na zawsze? A może zapłacić ułamek tej kwoty za prawo do użycia tego czegoś przez krótki czas? Druga z form wyraźnie zyskuje na znaczeniu. Polacy często preferują rozliczać się w ramach niedrogich abonamentów – i to nawet jeśli finalnie się okazuje, że koszt miesięcznych z biegiem czasu przekracza koszt nabycia danego produktu. Nic dziwnego, popularność zakupów na raty nie maleje, a cyfrowe subskrypcje bardzo je przypominają.

Według opublikowanego niedawno raportu Finanse Polaków w czasie pandemii. Edycja 2021 od Blue Media ponad 60 proc. Polaków używa płatnych usług cyfrowych rozliczanych w abonamentowej formie. Połowa klientów twierdzi, że tak jest dla nich najwygodniej.

Usługi cyfrowe na abonament. Które są najpopularniejsze w Polsce?

Korzystanie z usług subskrypcyjnych online

Zdecydowanie największą popularnością cieszą się usługi VOD. Niemal dwoje na pięcioro Polaków i Polek płaci za dostęp do usług oferujących filmy, seriale i programy telewizyjne online. Znacznie mniej chętnie płacimy za muzykę (15 proc. badanych), do pracy i do gier (po 11 proc.). To ostatnie jest też wskazówką, że usługi streamingu – jak Stadia, GeForce Now czy Xbox Cloud Gaming – na razie nie budzą większych emocji u klientów z Polski.

Korzystanie z nieinternetowych usług subskrypcyjnych

Nie za bardzo rośnie natomiast popularność tak zwanych nieinternetowych usług abonamentowych. Od lat korzysta z nich co trzeci z nas, z czego największym zainteresowaniem cieszą się abonamentowe usługi medyczne i gastronomiczne, w tym uwzględniona jako osobna kategoria tak zwana dieta pudełkowa.

Przyczyny korzystania z usług subskrypcyjnych

Poza wspomnianą wyżej wygodą, najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze usługi abonamentowej nad wykupieniem czegoś na własność w Polsce są łatwość korzystania i przystępna cena – to ostatnie, warto pamiętać, bywa iluzoryczne.

Sposób opłacania usług subskrypcyjnych

Polki i Polacy nie ufają jednak automatyce oferowanej przez bankowość elektroniczną. Preferują ręcznie przelewać pieniądze na konto usługodawcy. Co czwarta osoba opłaca usługi za pomocą karty kredytowej, 22 proc. za pomocą BLIK-a.