Tech  / Artykuł

Kiedy do sklepu na zakupy bez kolejek? Obłożenie spożywczaka sprawdzimy online

Wiele osób zastanawia się, o jakiej porze najlepiej wybrać się teraz na zakupy, żeby uniknąć kolejek. Z pomocą przychodzi usługa KiedyDoSklepu.pl.

Polski rząd zluzował od dziś część obostrzeń w handlu związanych z koronawirusem i zniknęły nawet godziny otwarcia przeznaczone wyłącznie dla seniorów. Internet zalewają zaś filmy z kolejki przed Ikeą w Katowicach, gdzie sznurek ludzi ciągnął się z rana na kilkaset metrów. Iście dantejskie sceny.

Prawdziwe oblężenie mogą przeżywać też cały czas sklepy spożywcze, dyskonty oraz super- i hipermarkety, a do tego dzisiaj po dłuższej przerwie otworzyły się nawet galerie handlowe. Naród głowi się więc, jak i kiedy robić zakupy, by nie utknąć w tłumie na pół dnia i zadaje sobie pytanie:

O której najlepiej pójść do sklepu, żeby uniknąć kolejek?

Niestety nie ma na to prostej odpowiedzi, bo tak naprawdę to wszystko zależy od lokalizacji. Sam zauważyłem, że moja okoliczna Biedronka bywa pusta wieczorami, a rano i po południu zawsze jest w niej tłum, podczas gdy moi redakcyjni koledzy raportują, że u nich wygląda to kompletnie inaczej.

Każde wyjście do sklepu to jednak tak naprawdę w dobie pandemii loteria. Współmieszkańcy też przecież sprawdzają różne godziny w poszukiwaniu tej najlepszej. Mastercard postanowił zaś zbadać zwyczaje zakupowe Polaków na terenie całego kraju, by ułatwić nam podjęcie decyzji o porze wyjścia z domu.

Kiedy Do Sklepu analizuje poszczególne pory dnia i tygodnia w zależności od lokalizacji.

W wyszukiwarkę w witrynie kiedydosklepu.pl należy wpisać swój kod pocztowy oraz wybrać jedną z trzech kategorii. Oprócz sklepów osiedlowych dostępne są dyskonty i hurtownie, a także super- i hipermarkety. Dla każdego z ich rodzajów można wybrać też jedną z trzech pór tygodnia: dzień roboczy od poniedziałku do piątku oraz osobno sobotę i niedzielę.

Wykres przedstawia ruch w sklepach opracowany na podstawie analizy trendów w wydatkach, bazujących na zagregowanych i zanonimizowanych danych dotyczących płatności kartami Mastercard na terenie Polski — informacja z FAQ na stronie KiedyDoSklepu.pl

W moim przypadku estymacje przygotowane przez Mastercard pokrywają się z moimi obserwacjami. Warto tylko pamiętać, że na stronie pojawiła się adnotacja, iż „wykres przedstawia zagregowane dane historyczne”, a dane aktualizowane są w cyklu tygodniowym, a dane są tak aktualne, jak to tylko możliwe.

Skąd usługa czerpie dane na temat zwyczajów zakupowych Polaków?

Mastercard przekonuje, że „wykorzystuje informacje na temat trendów w wydatkach konsumenckich, które są agregowane i anonimizowane zgodnie z zasadami bezpiecznego przetwarzania danych”. Jednym słowem zawdzięczamy je big data.

Trzeba tylko pamiętać, że według analiz firmy brane pod uwagę dane „najlepiej przewidują ruch w sklepach”, ale okoliczne placówki „mogą zmieniać zasady funkcjonowania” i ich godziny otwarcia mogą się różnić od tych na wykresie.

mastercard kiedy do sklepu bez kolejek na zakupy

Mastercard zbadał przy tym, jak konkretnie zmieniły się nasze zwyczaje w trakcie pandemii w porównaniu do czasów przed nią.

Okazuje się, że zakupy spożywcze w małych sklepach osiedlowych rozkładają się znacznie bardziej równomiernie niż przed epidemią — nie ma już tego charakterystycznego piku po wyjściu z pracy, a pora szczytu przesunęła się z 16:00-17:00 na 15:00-16:00.

Nie zmienił się jednak fakt, że wczesne ranki i późne wieczory w ciągu tygodnia są średnio znacznie mniej obłożone niż godziny w ciągu dnia. Jeśli tylko ktoś ma taką możliwość, powinien planować swoje zakupy właśnie wtedy.

Jeśli chodzi o weekendy, to sobota i niedziela wyraźnie różnią się od siebie.

W przypadku małych sklepów osiedlowych w sobotę szczyt zakupów w małych sklepach osiedlowych przypada na dwie godziny pomiędzy 10:00 a 12:00, podczas gdy w niedzielę jest to godzina 18:00. W tym dniu trend jest jednak „bardziej rozciągnięty w czasie”.

W danych widać też wpływ przepisów o dwóch godzinach tylko dla seniorów — ruch w okienku od 10:00 do 12:00 wyraźnie spadł. Ciekawe, jak to będzie wyglądało w zagregowanych danych niedługo po zniesieniu tego przepisu.

KiedyDoSklepu.pl nie tylko dla klientów

Mastercard przekonuje, że jego narzędzie powinno być przydatne nie tylko dla konsumentów, ale również dla sklepikarzy i managerów w dyskontach lub super- i hipermarketach. Firma rozwiewa też obawy o bezpieczeństwo informacji, które gromadzi na temat swoich klientów.

Dzięki zastosowaniu innowacyjnych mechanizmów agregacji i anonimizacji danych, w tym z wykorzystaniem narzędzi takich jak Truata, informacje dotyczące konkretnych transakcji pozostają niewidoczne i nigdy nie są analizowane, ani udostępniane. Metodologia ta wyklucza również możliwość identyfikacji konkretnych sieci handlowych — czytamy w informacji udostępnionej przez Mastercard

Dane na temat tego, ile osób w danej lokalizacji o konkretnej godzinie konkretnego dnia chodzi na zakupy, może pomóc w rozplanowaniu wykorzystania zasobów ludzkich. Dzięki temu można również oszacować, ile środków służących do ochrony zdrowia zarówno ich klientów, jak i pracowników, będzie potrzebne o danej porze.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst