Gry  / News

Xbox One S otrzymał swoją pierwszą grę w Quad HD. Działa płynnie

Co prawda nie jest to gra nowoczesna typu AAA, jednak do tej pory nawet najprostsze graficznie produkcje nie osiągały wyższej od 1080p rozdzielczości. Twórcom portu Dooma 64 nikt nie powiedział, że się nie da.

Xbox One według pierwotnych założeń nigdy nie miał osiągać rozdzielczości wyższej, niż osiągał Xbox 360. Obie konsole w swoich pierwotnych założeniach miały renderować obraz maksymalnie z dokładnością Full HD. W przypadku starszej konsoli było to myślenie przyszłościowe, a tej nowszej - krótkowzroczność.

Microsoft z czasem poprawił swoją konsolę przez wprowadzenie na rynek jej dwóch nowych wersji: Xbox One S i Xbox One X. W przypadku pierwszej jedynie zmieniono limit maksymalnej rozdzielczości na 4K. W drugiej unowocześniono układ graficzny, by zapewnić moc obliczeniową do grafiki 3D w formacie Ultra HD. One S miał bowiem obsługiwać format Ultra HD tylko dla multimediów, nie w grach.

Studio odpowiedzialne za port gry Doom 64 zdecydowało się wycisnąć więcej z konsoli Xbox One S. Gra działa w 1440p.

Doom 64 to specjalna edycja gry Doom na konsolę Nintendo 64. Wyróżniała się od innych wersji zupełnie nowym scenariuszem i zestawem poziomów, a także znacząco usprawnionym silnikiem gry względem oryginału. Gra obsługiwała filtrowanie tekstur, bardziej rozbudowaną geometrię poziomów i prostą symulację efektów świetlnych. Stworzono też dla niej od nowa zasoby graficzne i muzykę.

To unikalna i zapomniana produkcja. Bardzo ceniona za swoją atmosferę, jednak nigdy nie pojawiła się oficjalnie na żadnej innej platformie niż Nintendo 64. Dopiero teraz, po ponad dwóch dekadach, doczekaliśmy się oficjalnej konwersji na PC, Switcha, PlayStation 4 i Xboxa One. Gra miała być prezentem dla osób zamawiających w przedsprzedaży nowiutkiego Doom Eternal. Można ją też kupić oddzielnie za 21 zł. I, jak się okazuje, wersja na Xboxa One S jest dość szczególna.

- Podczas testowania gry na Xbox One S zwróciliśmy uwagę, że obciążamy raptem 20 proc. układu graficznego. Zwiększyliśmy więc rozdzielczość do 1440p, a i tak nie przekroczyliśmy 50 proc. obciążenia – opowiada współodpowiedzialny za konwersję Edward Richardson w widocznym powyżej świetnym materiale o Doomie 64 od DigitalFoundry. Na Xbox One X gra działa w pełnym Ultra HD.

A co ze zwykłym Xboxem One, bez eSki w nazwie? Pierwsza generacja konsoli ma niemal identyczną wydajność co Xbox One S. Konsola jednak nie obsługuje bufora ramki o wyższej rozdzielczości niż 1080p. Podczas testowania Doom 64 działał równie sprawnie w wysokiej rozdzielczości gdy był renderowany w 1440p. Konsola jednak pod koniec procesu renderowania każdej z klatek konwertuje ją do 1080p, co sprawiało, że gra w efekcie wyglądała gorzej. Zdecydowano więc zostawić rozdzielczość 1080p, pozostawiając Quad HD (1440p) dla konsoli One S.

Doom 64 jest na dziś jedyną grą na konsolę Xbox One S działającą w rozdzielczości 1440p. Większość innych gier – tych dużo nowocześniejszych – działa zazwyczaj w rozdzielczości zbliżonej do 900p.

Aktualizacja: Skontaktowało się z nami studio Artifex Mundi, które słusznie zauważyło, że Doom 64 nie jest pierwszą grą na Xbox One S w rozdzielczości wyższej niż Full HD. Produkcje tego studia od samego początku wykorzystywały powiększony bufor ramki odświeżonej wersji konsoli Microsoftu.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst