Przyśpieszony kurs korzystania z internetu i smartfona dla seniorów. W czasie pandemii to umiejętności na wagę złota
Żyjemy w okresie, gdy kompetencje cyfrowe są nie tylko na wagę złota, ale wręcz mogą uratować życie. Bardzo ważne jest, by pomóc starszym członkom naszego społeczeństwa w zdobyciu podstaw obsługi Internetu i smartfona. Bank Pekao S.A. ma na to pomysł.
W dobie pandemii COVID-19 staram się ograniczać wyjścia z domu do absolutnego minimum. Korzystam ze wszystkich możliwych form załatwiania spraw online. W ten sposób przedłużyłem polisę OC mojego samochodu, tak robię zakupy, sprawdzam saldo w spółdzielni mieszkaniowej, opłacam rachunki, a korzystając z profilu zaufanego zaglądam do urzędu. Z rodziną i przyjaciółmi spotykam się przez komunikatory.
Zdając sobie sprawę, że izolacja to najlepszy sposób uniknięcia zarażenia koronawirusem przez osoby obciążone innymi chorobami, staram się swoje umiejętności przekazywać również ludziom starszym w mojej rodzinie. Słowo umiejętności brzmi buńczucznie. Wiele osób zapyta, dlaczego w ten sposób określam obsługę przeglądarki w komputerze czy aplikacji w smartfonie? Prawda jest taka, że to, co dla mojego i młodszych pokoleń jest banalne, oczywiste i nie wymaga wysiłku, przez osoby starsze postrzegane jest jako bariera nie do przejścia.
Dlatego w tym szczególnym czasie mamy szczególną misję, która może też stać się formą pożytecznego spędzenia czasu w czasie społecznej kwarantanny. Wystarczy rozejrzeć się wokół, sprawdzić kto w naszym otoczeniu może mieć problemy z obsługą komputera czy smartfona i pomóc mu odnaleźć się w cyfrowym świecie. Wiedza, którą przekażemy będzie przydatna również wtedy, gdy pandemia się skończy.
Pekaozachęca: „Zostań w domu. Bierz Internet za rogi”.
Bank Pekao S.A. chce pomóc seniorom w odnalezieniu się w cyfrowym świecie. W tym celu zorganizował kampanię „Bierz Internet za rogi”, której celem jest, z jednej strony, edukacja osób starszych w zakresie kompetencji cyfrowych, a z drugiej, motywowanie do wymiany doświadczeń międzypokoleniowych.
Bank stworzył dedykowaną stronę pod adresem pekao.com.pl/strefaseniora. To kompendium wiedzy na temat aktywności w sieci. Dla całkowicie niezorientowanych przygotowano poradnik od podstaw, w którym znajdują się artykuły na absolutnie podstawowym poziomie. Seniorzy dowiedzą się czym jest Internet, poznają podstawowe pojęcia potrzebne do poruszania się w sieci, przeczytają o zasadach bezpieczeństwa.
Gdy już nasi rodzice lub dziadkowie (a może również miła starsza pani z mieszkania obok), dowiedzą się, czym jest ten cały Internet, mogą pogłębiać wiedzę o najważniejszych w nim aktywnościach. Kolejne artykuły dotyczą załatwiania spraw urzędowych i odpowiadają na pytania: czym jest e-tożsamość i jak ją uzyskać?
Kolejna część poradnika dotyczy zdrowia i medycyny. W tej sekcji znajdują się teksty dotyczące umawiania się do lekarza przez internet, zakładania Indywidualnego Konta Pacjenta.
Osobną sekcję poświęcono bankowości internetowej. Artykuły w tej sekcji informują m.in., jak założyć konto internetowe, jak z niego korzystać, jak płacić za jego pośrednictwem.
Zakupy w internecie to jeden z najgorętszych tematów w czasie pandemii. W tej części poradnika seniorzy znajdą nie tylko informacje o tym, jak robić zakupy, ale również, jak robić to bezpiecznie. Osobny artykuł poświęcono metodom płatności w sieci.
Czas społecznej kwarantanny trzeba sobie umilić. Dlatego osobne artykuły dotyczą rozrywki i kontaktom międzyludzkim. Seniorzy poczytają więc o e-bookach, serwisach streamingowych, komunikatorach internetowych, wyszukiwaniu przepisów kulinarnych itp.
Musimy pomóc seniorom odnaleźć się w nowej sytuacji.
Bierzemy Internet za rogi z dancingiem międzypokoleniowym - twierdzi Bank Pekao. Akcja nie ograniczy się wyłącznie do strony internetowej. Ma być rzeczywistą wymianą doświadczeń, dlatego powstanie też grupa dyskusyjna, która pomoże w wymianie doświadczeń i samopomocy.
Bazując na własnych doświadczeniach mogę udzielić jednej rady. Jeżeli zdecydujemy się pomóc osobom starszym w ogarnięciu Internetu, musimy wykazać się dużą cierpliwością. Często pomocna będzie zachęta do... notowania najważniejszych czynności. Wiem, brzmi dziwnie, ale w ten sposób, wiele lat temu nauczyłem moją babcię obsługi telefonu komórkowego. Oczywiście te karteczki były przydatne przez 2 - 3 dni, ale starsi ludzi potrzebują punktu odniesienia, gdy pogubią się w obsłudze komputera czy smartfonu.
Wystarczy naprawdę niewiele, by pomóc starszym. Istotna jest nie tylko sama wiedza, którą zdobędą, ale również fakt, że wykażemy zainteresowanie ich potrzebami.
* Materiał powstał we współpracy z Bankiem Pekao S.A.