REKLAMA

Adobe łączy Photoshopa i Fresco w nowym planie na iPadzie. Świetnie, ale graficy mają już Procreate

Adobe przygotowało nowy plan subskrypcji Photoshopa. Tym razem jest on połączony z aplikacją Fresco i jest oferowany tylko na iPadzie. Czy to wystarczy, by przekonać do siebie fanów Procreate?

22.04.2020 08.04
Photoshop na iPada (15 of 16)
REKLAMA

Pakiety aplikacji sprzedawane w ramach Adobe Creative Cloud są od lat właściwie niezmienne. Mamy do wyboru pakiet obejmujący wszystkie programy (uwaga: do jutra jest tańszy o 40 proc.), mamy możliwość zakupu pojedynczej aplikacji i do tego Adobe ma kilka łączonych pakietów. Te ostatnie są na ogół bardzo opłacalne.

REKLAMA
adobe cennik class="wp-image-1131769"

Pakiet dla fotografów kosztuje 12,29 euro miesięcznie i obejmuje Photoshopa i Lightrooma na wszystkich platformach oraz kilka dodatków. Dla porównania, pojedyncza aplikacja Photoshop kosztuje dwukrotnie więcej.

Adobe stworzyło nowy pakiet łączący Photoshopa i Fresco. Będzie kosztował 9,99 dol. miesięcznie.

adobe fresco class="wp-image-1131772"

Nowy pakiet obejmujący Photoshopa i Fresco to propozycja obejmująca tylko aplikacje na iPada. Kosztuje 9,99 dol., czyli dokładnie 47,99 zł miesięcznie. Pakiet jest dostępny w App Store i aktywuje się po zakupie abonamentu na mobilnego Photoshopa. Dostajemy wówczas aplikację Fresco gratis.

Drugą możliwością włączenia pakietu jest wykupienie opcji premium w aplikacji Adobe Fresco. Wówczas również możemy pobrać Photoshopa na iPada. Pakiet jest też dostępny dla osób, które kupiły abonament na wszystkie programy Adobe Creative Cloud, albo na samego Photoshopa (ale nie w planie fotograficznym).

A może to po prostu strach Adobe przed utratą rynku na iPadzie?

Jeżeli istnieje branża, która w całości może określić się mianem „post-PC”, to jest nią branża (czy może: część branży) graficznej. U wielu grafików iPad z Pencilem zastąpił komputer z zewnętrznym rysikiem, bo po prostu jest od niego wygodniejszy. Na iPadach powstają ilustracje do magazynów i dziesiątki innych formatów.

iPad w (części) branży graficznej wyrósł na następcę peceta, a Adobe zapewne już czuje, że traci ten rynek. A traci, bowiem absolutnym numerem jeden, jeśli chodzi o rysowanie na iPadzie jest aplikacja Procreate, która zdobyła już chyba wszystkie możliwe laury i nagrody. Wiele osób właśnie dla tej aplikacji kupuje iPada.

Procreate jest tworzone i rozwijane przez australijską firmę Savage Interactive. Aplikacja jest sprzedawana w tradycyjnym modelu, bez subskrypcji. Do tego jest wręcz niebywale tania, bo kosztuje 47,99 zł. To dość dużo patrząc w kategoriach aplikacji mobilnych, ale pamiętajmy, że Procreate to pełne, rozbudowane i kompletne narzędzie umożliwiające pracę zawodową. Z tej perspektywy aż trudno uwierzyć, że aplikacja kosztuje poniżej 50 zł.

Procreate wyrosło na synonim rysowania na iPadzie, dlatego ruch Adobe wygląda jak chwytanie się brzytwy.

Fresco z Photoshopem mogą stanowić alternatywę dla Procreate, ale nie są pierwszym wyborem grafików rysujących na iPadzie. Tym razem to Adobe musi gonić konkurencję, a nie odwrotnie.

REKLAMA

Obawiam się, że wspólny pakiet aplikacji niewiele zmieni w tej kwestii, szczególnie że po stronie Adobe nie widać żadnych szczególnych przewag, a do tego ich pakiet kosztuje tyle samo co Procreate… tyle że za miesiąc używania. W ciągu roku daje to więc dwunastokrotnie wyższą kwotę za oprogramowanie Adobe, a z każdym kolejnym miesiącem ten rachunek wygląda jeszcze gorzej.

Kiepsko, Adobe. I do tego za późno.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA